PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Przebojem wdarliśmy się na rynek. Polska centrum elektrycznych autobusów

Autor: wnp.pl (Dariusz Ciepiela)
13-01-2018 06:01 |  aktualizacja: 12-01-2018 21:50
Przebojem wdarliśmy się na rynek. Polska centrum elektrycznych autobusów

Autobus elektryczny Solarisa

Fot. meowKa/Shutterstock.com

W Polsce mamy swoich rodzimych producentów autobusów elektrycznych jak Solaris, Ursus i Solbus, mamy też takie firmy, które poważnie przymierzają się do takiej produkcji, np. Rafako. Swoje zakłady produkcyjne mają tutaj znane firmy, jak Volvo i Scania i one także produkują autobusy elektryczne. Więc Polska staje się już centrum produkcji autobusów elektrycznych w Europie - mówi WNP.PL Marcin Korolec, prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych, były minister środowiska.

  • Obszar publicznej infrastruktury ładowania jest bardzo ważny, to będą bardzo duże inwestycje - w Polsce jest kilkanaście milionów samochodów, a już ok. 2050 r. wszystkie samochody mogą mieć napęd elektryczny.
  • Elektryfikacja transportu kołowego musi odbywać się na poziomie lokalnym, przy bardzo poważnym zaangażowaniu samorządów.
  • Krokiem, który na pewno przyczyniłby się do znacznego zwiększenia sprzedaży samochodów elektrycznych w Polsce, jest zniesienie podatku VAT albo przynajmniej częściowe zniesienie obciążeń VAT.
Marcin Korolec, fot. PTWP
Marcin Korolec, fot. PTWP

Sejm przyjął projekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Jak Pan go ocenia?

- W tym dokumencie zidentyfikowano główne obszary, w których pomoc i interwencja państwa są potrzebne do tego, aby elektryfikacja transportu kołowego mogła się szybko rozwijać.

W projekcie ustawy główny akcent położono na rozwój infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych. Bardzo ważne jest, żeby kierowcy samochodów elektrycznych mieli świadomość, że mogą swobodnie naładować swój samochód i nie są skazani wyłącznie na wtyczkę w swoim garażu, ponieważ po pierwsze nie wszyscy mają przywilej posiadania swojego własnego garażu, a po drugie, jest to powolne ładowanie.

Obszar publicznej infrastruktury ładowania jest bardzo ważny, to będą bardzo duże inwestycje. W Polsce jest kilkanaście milionów samochodów, a jeden z możliwych scenariuszy pokazuje, że możliwe jest, że w okolicy 2050 r. nie będziemy mieli już samochodów z silnikami tradycyjnymi. Widzimy więc, jaka skala inwestycji, również w infrastrukturę ładowania, jest potrzebna. To pierwszy ważny punkt.

Drugi ważny element wskazany w projekcie ustawy to działalność samorządów lokalnych. To bardzo trafne spostrzeżenie, ponieważ elektryfikacja transportu kołowego musi odbywać się na poziomie lokalnym i przy bardzo poważnym zaangażowaniu samorządów lokalnych. Takie przywileje dla pojazdów elektrycznych, jak możliwość poruszania się buspasem, darmowe parkingi czy też przykład ze strony władz i kupno samochodów elektrycznych na użytek jednostek samorządowych są bardzo ważne.

NA GIEŁDZIE

URSUS [URS]

kurs:

2.32 PLN 0.07 (3.11%)

Notowania | Analiza techniczna


RAFAKO SA [RFK]

kurs:

3.45 PLN 0.00 (0.00%)

Notowania | Analiza techniczna



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 394 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

585 497 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 060 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.