Elektryczna rewolucja w motoryzacji? Nie na Starym Kontynencie

Elektryczna rewolucja w motoryzacji? Nie na Starym Kontynencie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Popyt na samochody elektryczne pozostaje zbyt mały, by w krótkim czasie zastąpiły pojazdy z silnikami spalinowymi. Europejskie koncerny skupiają się na wyższej produkcji silników na benzynę i czystszych silników Diesla - podaje we wtorek "The Wall Street Journal".

  • Europejskie koncerny motoryzacyjne ostrożnie podchodzą do elektrycznej rewolucji w swojej branży. 
  • Przewidują negatywny jej wpływ na wyniki finansowe w krótkiej perspektywie czasowej.
  • Koncerny przytaczają jednocześnie dane na temat wciąż rosnącej sprzedaży samochodów napędzanych benzyną i ropą. 


Cytowani przez "WSJ" przedstawiciele europejskich koncernów motoryzacyjnych wskazują na liczne czynniki odbijające się na popularności pojazdów elektrycznych: niską dostępność, ograniczony wybór, wysokie ceny, mały zasięg i długi czas ładowania baterii. Mimo to producenci coraz mocniej inwestują w prace nad samochodami przyjaznymi dla środowiska. Daimler planuje udostępnić wszystkie swoje modele w wersji z napędem elektrycznym już w 2022 roku. Volkswagen wyznaczył sobie podobny cel na 2030. Tymczasem BMW zapowiada 25 nowych pojazdów elektrycznych i hybryd do 2025. Ma to pozwolić firmom motoryzacyjnym dostosować się do zaostrzanych na całym świecie norm emisji spalin i spadającej sprzedaży pojazdów z silnikami Diesla.

Koncerny przewidują przy tym, że przynajmniej w krótkiej perspektywie zmiany mogą negatywnie odbić się na ich wynikach finansowych. Mercedes-Benz szacuje, że nowe napędy mogą przynieść firmie marżę zysku nawet o połowę mniejszą niż w przypadku silników spalinowych. Zdaniem szefa Daimlera Dietera Zetschego, o przejściu z silników spalinowych na elektryczne powinien zadecydować wolny rynek, a nie odgórnie narzucane normy. Podobny pogląd wyraził w tym tygodniu również prezes Peugeot Carlos Tavares. To odpowiedź na kolejne doniesienia o planowanych regulacjach mających ograniczyć sprzedaż samochodów z napędami spalinowymi m.in. we Francji, Niemczech i Wielkiej Brytanii.

Zetsche dodał, że firma nadal odnotowuje duże zainteresowanie napędami Diesla. Mimo toczącej się w Niemczech dyskusji na temat zakazu wjazdu samochodów z dieslami do centrów miast, Daimler miał sprzedać do tej pory więcej Mercedesów z silnikiem Diesla niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Powołujący się na niemieckie dane federalne dziennik "Wall Street Journal" podaje we wtorek, że sprzedaż nowych modeli w Niemczech spadła o 14 proc., podczas gdy sprzedaż samochodów napędzanych benzyną wzrosła o 15 proc. We Francji Peugeot w odpowiedzi na "rosnący popyt" stara się podwoić produkcję silników na benzynę.

Analitycy LMC Automotive prognozują, że udział rynkowy silników Diesla w europejskim rynku motoryzacyjnych, przed wybuchem skandalu sięgający 53 proc., może spaść do 45 proc. w 2017. Według tych samych danych samochody elektryczne i hybrydowe stanowiące 2,3 proc. rynku przed afera dieslową mają sięgnąć 4 proc. Wg przewidywań Bloomberga samochody spalinowe będą stopniowo znikać z rynku i zostaną zdominowane przez elektryczne bądź hybrydowe około roku 2035.

Silniki Diesla na olej napędowy emitują mniej gazów cieplarnianych niż spalanie benzyny, jednak wytwarzają toksyczne tlenki azotu przyczyniające się do śmierci i chorób układu oddechowego. Ponad dwa lata temu koncernowi Volkswagen wykazano wykorzystywanie oprogramowania pomagającego fałszować wyniki pomiarów emisji tlenków azotu. Podobne nielegalne praktyki miały również stosować należące do VW firmy Porsche i Audi, a także koncerny Daimler i BMW. Piątkowa publikacja "Le Monde" stawia podobne zarzuty również francuskiemu koncernowi PSA, do którego należą m.in. marki Peugeot i Citroen.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Elektryczna rewolucja w motoryzacji? Nie na Starym Kontynencie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!