Elektryczne auta już za kilka lat mogą być konkurencyjne

Elektryczne auta już za kilka lat mogą być konkurencyjne
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Według konserwatywnych prognoz do 2025 roku samochody elektryczne stanowić będą co najmniej 10 proc. wszystkich aut w Europie - powiedział Peter Carlsson, były wiceprezes Tesla Motors, na konferencji The Business Booster 2016 w Barcelonie.

- Osobiście uważam, że ten udział będzie znacznie wyższy, a to oznacza, że w Europie jest potrzeba wybudowania trzech gigafabryk akumulatorów, porównywalnych do tej, którą Tesla zbudowała w Nevadzie - powiedział Peter Carlsson, który wygłosił mowę otwarcia na konferencji The Business Booster 2016, która rozpoczęła się w środę 23 listopada w Barcelonie.

Według niego kluczem do przyszłości elektromobilności w Europie będzie właśnie dostępność baterii. - Zdolności produkcyjne baterii powinny przekroczyć 100 GWh, w porównaniu do obecnie planowanych 10 GWh -  ocenił.

Peter Carlsson jest zdania, że w perspektywie najbliższych 15-20 lat technologia produkcji akumulatorów nadal zdominowana będzie przez rozwiązania litowe. - Oczywiście pojemność baterii będzie się zwiększać, ale na prawdziwy przełom w tej dziedzinie poczekamy nieco dłużej - prognozuje były wiceszef Tesla Motors.

Jego zdaniem, żeby możliwa była produkcja aut elektrycznych o zasięgu porównywalnym z samochodami napędzanymi silnikami spalinowymi i w porównywalnej cenie, koszt baterii nie powinien przekraczać 100 dolarów za 1 KWh. Peter Carlsson przewiduje, że do 2020 roku możliwe będzie osiągnięcie tego kosztu na poziomie 110-120 dolarów za 1 KWh, ale już w roku 2030 powinien on spaść nawet do 60-70 dolarów za 1 KWh.

Nie oznacza to jednak, że dopiero wtedy samochody elektryczne będą mogły być konkurencyjne wobec pojazdów spalinowych. - Oczywiście w perspektywie roku 2020 nie jest realistyczne, aby pojazdy elektryczne mogły konkurować z silnikami spalinowymi pod względem ceny zakupu, ale jest jak najbardziej możliwe, że już w 2020 roku samochód elektryczny może być konkurencyjny w porównaniu do pojazdu spalinowego, nawet z niższego segmentu cenowego, pod względem łącznych kosztów eksploatacji w ciągu 10 lat - podsumowuje Peter Carlsson.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!