PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Elektryczne samochody ponad wszystko? To nie jedyna droga

Autor: Piotr Myszor
21-07-2018 06:00 |  aktualizacja: 20-07-2018 22:54
Elektryczne samochody ponad wszystko? To nie jedyna droga

Samochody są dziś znacznie doskonalsze niż u zarania motoryzacji, kiedy napęd spalinowy konkurował z elektrycznym

Fot. NP

Poszukiwanie drogi do zmniejszenia uciążliwości transportu samochodowego dla środowiska zmienia się w religię elektrycznego napędu. Widać prymat doktryny nad rzeczywistością i formy nad funkcją (na razie?).

W dużych miastach wygodniej się żyje, coraz więcej osób się do nich przeprowadza, co stwarza pewne niewygody - tłok, hałas, zanieczyszczenia. Samochody są jedną z przyczyn tych uciążliwości. Szukając rozwiązań, zwracamy się w stronę technologii, która już raz walczyła o swoje miejsce w motoryzacji.
Samochody są dziś znacznie doskonalsze niż u zarania motoryzacji, kiedy napęd spalinowy konkurował z elektrycznym. Kazimierz Rajczyk, dyrektor zarządzający sektorem energetycznym w ING Banku Śląskim wskazuje jednak, że elektryczne auta wciąż są relatywnie drogie i ich zakup (eksploatowanie) zaczyna być opłacalny dopiero powyżej przebiegu 50 tys. km rocznie.

To znacznie ogranicza liczbę potencjalnych klientów - wymagania związane z ładowaniem akumulatorów i zasięgiem aut powodują, że najlepiej sprawdzają się one w terenach silnie zurbanizowanych. A kto przejedzie 50 tys. km rocznie, jeżdżąc po mieście? Taksówkarze, służby miejskie, kurierzy i dostawcy.

Ponad sto lat temu silniki spalinowe wygrały z elektrycznymi czy parowymi dzięki swoim ekonomicznym i technicznym zaletom. Dziś widzimy ich wady i szukamy alternatyw. Niestety oczekujemy pojedynczego rozwiązania "do wszystkiego". Stawiamy na jedną technologię, widząc jej zalety, ignorując wady, zamykając oczy na inne pomysły.

- Tradycyjny samochód ma średnio 9 tys. części, samochód elektryczny 4-5 tys. To liczby dające do myślenia w kontekście rynku pracy - mówi Ewa Łabno-Falęcka z Mercedesa. Szacuje się, że to, co robi siedmiu pracowników zakładu produkującego tradycyjne napędy samochodów, w zakładach produkujących "elektryki" robi jedna osoba.

Według Alfreda Franke, prezesa Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, w przypadku utrzymania drastycznych żądań ze strony KE możemy stracić nawet 30-50 proc. miejsc pracy. Co prawda przybędzie specjalistów zajmujących się cyfryzacją i elektromobilnością, ale to nie zrekompensuje strat.

Cele redukcyjne, jakie stara się postawić przed motoryzacją Komisja Europejska, wydają się nie do spełnienia przez branżę motoryzacyjną, a przynajmniej nie w tak krótkim czasie.

- Projekt rozporządzenia dyskryminuje technologie niskoemisyjne oparte na silniku spalinowym. Oczywiście jesteśmy za rozwojem elektromobilności, bo to niewątpliwie szansa w rozwoju innowacyjności, ale nie kosztem rozwiązań opartych na konwencjonalnych napędach, gdyż odbiłoby się to niekorzystnie na całym przemyśle motoryzacyjnym - konkluduje Franke.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (17)


SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

27 876 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

572 601 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 122 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.