Nowe Fordy C-MAX i Grand C-MAX otrzymały maksymalną ocenę - 5-gwiazdek - w testach zderzeniowych przeprowadzanych przez niezależną organizację Euro NCAP.
Wchodzące właśnie na europejski rynek modele C-MAX i Grand C-MAX powstały na platformie podwoziowej, zaprojektowanej z myślą o rynku globalnym, na potrzeby nowej generacji samochodów kompaktowych. Są to także pierwsze modele osobowe Forda, które poddano próbom zderzeniowym Euro NCAP wg nowych kryteriów obowiązujących od ub.roku.
Zarówno Ford C-MAX jaki Grand C-MAX są wyposażone w Inteligentny System Bezpieczeństwa (IPS), którego skuteczność polega na połączeniu mocnej i wytrzymałej konstrukcji nadwozia z szeregiem układów zapewniających bezpieczeństwo bierne.
Ogółem, 53% szkieletu nadwozia każdego z pojazdów wykonano ze stali o podwyższonej wytrzymałości. W przypadku poprzedniej generacji modelu było to 45%. Wytrzymałe stopy stali z domieszką boru zastosowano m.in. w konstrukcji słupków przednich i środkowych (odpowiednio tzw. słupki A i B) oraz w konstrukcji progów i bocznych wzmocnień drzwi, co pozwoliło stworzyć wytrzymałą klatkę przedziału pasażerskiego, pozwalającą z kolei na uzyskanie kontrolowanych i stosunkowo niewielkich odkształceń w razie różnego rodzaju kolizji.
Wytrzymała stal dwufazowa użyta w konstrukcji przedniej strefy bezpieczeństwa, wewnętrznej konstrukcji progów i profili poprzecznych podłogi ma przyczyniać się do maksymalnego pochłaniania energii zderzenia i lepszego kontrolowania ewentualnych odkształceń klatki przedziału pasażerskiego.
Fordy C-MAX i Grand C-MAX zostały także wyposażone w ramę pomocniczą przedniego zawieszenia, której konstrukcja pozwala na jej swobodne odłączenie od podwozia w przypadku czołowego zderzenia i zmniejszenie w ten sposób ryzyka niebezpiecznego odkształcenia tej części przestrzeni pasażerskiej, w której znajdują się nogi kierowcy i siedzącego obok pasażera.
Kluczowe znaczenie dla skuteczności Inteligentnego Systemu Bezpieczeństwa (IPS) w przypadku Forda C-MAX i Grand C-MAX mają indywidualne, działające jednoetapowo czołowe poduszki powietrzne i duże, przestrzenne poduszki boczne chroniące głowę i górne okolice tułowia kierowcy i pasażera z przodu, a także standardowo montowane kurtyny powietrzne na wysokości pierwszego i drugiego rzędu foteli. Kolumna kierownicy w razie zderzenia czołowego przy dużej prędkości poddaje się i przesuwa w bok, zmniejszając ryzyko silnego uderzenia głowy i klatki piersiowej kierowcy o kierownicę. W przednich pasach bezpieczeństwa, Ford zastosował nowe napinacze, lepiej ściągające taśmę pasa. Współpracują one ze specjalnymi ogranicznikami siły naprężenia pasów, zapobiegającymi zbyt silnemu naciskowi na klatkę piersiową.
Konstrukcja przodu pojazdu została zaprojektowana z myślą o większym bezpieczeństwie pieszych, którzy mogliby wpaść na pojazd. I tak ramiona wycieraczek poddają się w razie uderzenia a specjalna, "miękka" konstrukcja przegrody czołowej umożliwia zmniejszenie przykrych skutków uderzenia w okolice podstawy przedniej szyby.
Istotnym elementem bezpieczeństwa w nowych Fordach C-MAX i Grand C-MAX jest ochrona osób podróżujących na tylnych fotelach. Przy wszystkich miejscach pasażerskich z tyłu zamontowano trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Przy obu skrajnych fotelach w drugim rzędzie przygotowano mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX.
Siedmiomiejscowy Grand C-MAX jest wyposażony w funkcję przypominającą o zapięciu pasów z tyłu.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Euro NCAP: nowe minivany Forda z wysokimi notami