PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Europa jest nasycona samochodami

Autor: wnp.pl (AG)
09-05-2014 18:32
Europa jest nasycona samochodami
Fot. PTWP (Michał Niwicz)

Coś co jeszcze kilkanaście lat temu było nie do pomyślenia dziś stało się faktem - po kilka marek, nawet spoza macierzystych koncernów, korzysta ze wspólnych technologii, dostawców i platform. Cel jest oczywisty: obniżka kosztów

W Europie koncerny samochodowe zderzyły się z problemem nasycenia. - Powoli zbliżamy się do granicy, mówił podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego Jerzy Majchrzak Dyrektor Departamentu Innowacji i Przemysłu w Ministerstwie Gospodarki. I dalej: klientów jest mniej, wzrasta znaczenie komunikacji zbiorowej, dochodzi do zmiany środków transportu, a więc i koncerny muszą korygować swój sposób myślenia. Daje o sobie znać coraz intensywniejsze parcie ku ochronie środowiska no i co zrobić z samochodami gdy zakończą swój żywot?
Przedstawciel resortu gospodarki podzielił się spostrzeżeniem: Europa i Azja odniosły jeden z nielicznych sukcesów w rywalizacji z USA - "krążowniki szos" przegrały z oszczędnymi "europejczykami" czy "japończykami".

W kontekście trendu, który nazwać można umownie "e-mobility", niemniej intersujący i... niepokojący jest również pewien paradoks. Można go sprowadzić do stwierdzenia, że skoro rozwój e-samochodów wymaga bonusów i zachęt finansowych, a konwencjonalne źródła napędu to ogromne źródło dochodów dla budżetu państwa, to masowe wprowadzenie e-aut o niskich kosztach użytkowania trzeba będzie zrekompensować wprowadzeniem adekwatnych obciążeń podatkowych. Jakich? Fiskus na pewno coś wymyśli.

Dyrektor Majchrzak zauważył też, że polski przemysł automotive rozwija się dynamicznie jako producent części i komponentów, a wytwarzanych u nas opli, fiatów czy volkswagenów kupujemy niewiele. Problemem pozostaje struktura rynku, stosunek rejestracji sprowadzanych pojazdów używanych do nowych.

- Wyraźnie widać indywidualizację rynku, powiedział J.Majchrzak. - Dziś nie wchodzimy do salonu, aby kupić samochód, który tam stoi tylko czekamy na własne zamówienie dopasowane do swoich potrzeb. Przedstawiciel resortu gospodarki zauważył też, że mamy bardzo rozproszony i zindywidualizowany, zdywersyfikowany przemysł dostawców części. Stosują oni wszelkie innowacje, są elastyczni i łatwo dopasowują się do wymagań rynkowych.

Wśród problemów istotnych do załatwienia dyrektor Majchrzak wymienia np. recykling 2 mln samochodów, które trzeba będzie regularnie złomować.

- Regulacje unijne wywołują coraz większy wplyw na kierunki przemysłu - w tym przemysłu motoryzacyjnego, stwierdził podczas EKG Jerzy Majchrzak. - Niebezpieczeństwo tkwi w tym, że prawo czasami tworzą ludzie oderwani od techniki więc proponują rzeczy trudne do realizacji. Trzeba brać pod uwagę, że "przeregulowana" Europa będzie mało konkurencyjna i znajdą się kombinatorzy próbujący obejść przepisy. Były w historii przykłady chybionych przepisów. Komisja Europejska wycofuje się choćby z kwestii biopaliw pierwszej generacji. Pogłębiony bilans wskazywał, że więcej energii wydatkowano na produkcję biopaliw niż potem na nich zyskiwano.

Podsumowując, przedstawiciel resortu gospodarki stwierdził, że przemysł samochodowy da sobie radę mimo, że stoją przed nim nowe, trudne wyzwania.
Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

30 907 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

589 915 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.