Pilotażowy program chińskiego rządu NEV, dotyczący rozwój technologii pojazdów elektrycznych i upowszechnienia ich sprzedaży, nie spełnił oczekiwań z powodu ograniczeń w technologii i infrastrukturze towarzyszącej.
Powołując się na dane opracowane przez Chińskie Centrum Informacji Państwowej gazeta „China Daily” podkreśla, że rząd w 2009 roku wyznaczył 25 miast do promowania oszczędzania energii i upowszechniania pojazdów z napędem elektrycznym. Według założeń, w końcu 2012 roku na drogach w tym kraju miało jeździć 52 621 takich pojazdów. Jednakże w końcu ub.roku zarejestrowanych było ich przeszło cztery razy mniej – 11 949.
Także roczna sprzedaż „zielonych” aut nie spełnia założeń programu rządowego.
Według statystyk Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów Samochodowych, w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2012 r. sprzedano 2 661 samochody elektryczne i 3 358 samochody hybrydowe. SAAM szacuje, że w całym ub.roku nabywców znalazło ok. 9 tys. takich pojazdów.
Obecnie największym klient i kupującym takie pojazdy jest rząd, jego agendy oraz transport publiczny i firm oczyszczania miast. Według opinii publicznej, jaką przytacza gazeta, niechęć prywatnych nabywców studzą: niedojrzałość technicznych rozwiązań, niesatysfakcjonująca infrastruktura (ładowania) i słaba efektywność.