Fiat wziął Zastavę

Fiat wziął Zastavę
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Fiat i rząd Serbii zainwestują miliard euro, aby zmienić zakłady motoryzacyjne Zastava w jedną z największych fabryk na Bałkanach.

Umowa o utworzeniu wspólnej spółki na bazie fabryki samochodów Zastava wskazuje, że Fiat z rozmachem wraca do tej firmy po prawie dwóch dekadach nieobecności: w nowej spółce włoski koncern będzie miał 67% udziałów, a resztę zachowa rząd w Belgradzie. Jak podaje "Gazeta Wyborcza" wspólnicy zapowiadają, że już pod koniec 2010 r. spółka będzie produkować 200 tys. aut rocznie, 10 razy więcej niż teraz. Potem produkcja ma wzrosnąć do 300 tys. sztuk. Wg nieoficjalnych informacji Fiat chce produkować w Serbii nowy model taniego auta - konkurenta Dacii Logan. Produkcja nowego pojazdu w Zastavie pochłonie 700 mln euro, z czego 200 mln euro wyłoży budżet Serbii - połowę gotówką, a resztę w postaci ulg podatkowych. Fiat wyda pół miliarda euro i jest to największa zachodnia inwestycja w Serbii.

- Włochy chcą pozostać największym europejskim inwestorem w Serbii - zadeklarował wczoraj w Belgradzie szef włoskiej dyplomacji Franco Frattini. Jeszcze tego samego dnia Fiat podpisał list intencyjny w sprawie kolejnych inwestycji w Zastavie - produkcję autobusów Iveco oraz części samochodowych. Pochłonie to 240 mln euro, w tym 60 mln euro gotówką od władz w Belgradzie.

"GW" przypomina: współpraca Fiata z Zastavą sięga 1955 r., gdy jugosłowiański zakład jako pierwszy w bloku wschodnim zaczął produkować auta na fiatowskiej licencji. W połowie następnej dekady włoski koncern podpisał umowę licencyjną z rządem PRL, a potem z ZSRR. Jugosłowiańska firma stopniowo przekształcała się w samodzielnego producenta. Potem jednak mocno ucierpiała podczas wojny w eks-Jugosławii.

Nowa inwestycja Fiata zwiększy konkurencję na rynkach motoryzacyjnych w Europie Środkowej i Południowej, w nowych państwach członkowskich UE i krajach, które tak jak Serbia zabiegają o przyjęcie do Wspólnoty. W najbliższych tygodniach niemiecki Daimler i rząd Węgier sfinalizują umowę o budowie za 800 mln euro fabryki samochodów osobowych w mieście Kecskemet. Od 2012 r. z zakładu będzie wyjeżdżać do 200 tys. małych mercedesów A i B. Z kolei Ford w połowie roku przejął dawną rumuńską fabrykę aut Daewoo i chce tam zainwestować 1 mld euro. Od 2010 r. zamierza produkować w Rumunii nowy model taniego auta - do 300 tys. szt. rocznie.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Fiat wziął Zastavę

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!