Firmy dealerskie AD 2008

Firmy dealerskie AD 2008
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Podczas III Konwencji Polskich Dealerów Samochodów ogłoszono po raz drugi listę największych polskich grup dealerskich i dealerów samochodów Top 50. Raport został przygotowany przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar oraz firmę doradczą DCG Dealer Consulting pod patronatem Polskiej Izby Motoryzacji (PIM).

Na podstawie list Top 50 (swoje listy mają m.in. USA, Wlk.Brytania, Włochy czy Holandia) obliczany jest przede wszystkim wskaźnik konsolidacji rynku, czyli procentowa wielkość sprzedaży 50 największych firm w stosunku do całego rynku. W okresie, którego dotyczy lista (wrzesień '07 - sierpień '08) wskaźnik ten praktycznie się nie zmienił. W roku 2007 wyniósł on 31,16%, a w roku bieżącym wzrósł o 0,27% do 31,43%.

Także wzrost sprzedaży całego rynku w tym okresie (13,95%) był tylko nieznacznie niższy od wzrostu sprzedaży firm z listy, który wyniósł 14,95%. W pierwszej dziesiątce jest aż 8 wielomarkowych grup dealerskich, w całej pięćdziesiątce takie firmy stanowią dokładnie 50%, w skali całego rynku jedynie około 5-6%.

Ostatni okres nie był najlepszy dla większości dużych dealerów, którzy znajdują się na liście Top 50. Spośród 43 dealerów, którzy byli na liście ubiegłorocznej, aż 31 miało niższy wzrost sprzedaży niż średnia dla całego rynku, a 10 nawet spadek sprzedaży w stosunku do ub.okresu. Najwyższy zanotowany spadek sprzedaży wśród dealerów z listy wyniósł aż 34,2% (Toyota Bielany). Jest to jednak dealer opierający swoją sprzedaż głównie na dużych klientach flotowych, gdzie jeden kontrakt może zdecydować o ogromnych wahnięciach sprzedaży w górę czy w dół.

Jedynie 12 dealerów z listy zwiększyło procentowo swoją sprzedaż bardziej niż średni wzrost całego rynku. Najwyższe wzrosty sięgały 50-60% (grupa Magro, Zasada SA), ale wynikały głównie z pozyskania do struktury nowych obiektów. Największy wzrost sprzedaży osiągnięty na bazie tych samych obiektów co w ub.roku wyniósł 41,2% (Dixi-Car).

Jeśli spojrzeć na listę Top 50 pod względem marek samochodów, to największym przegranym jest Peugeot. Wśród czterech firm dealerskich, które wypadły z listy, aż dwie to jednomarkowe salony tego francuskiego producenta. Peugeot stał się w ten sposób drugą na liście (obok Hondy) marką z pierwszej dziesiątki sprzedaży, która jest reprezentowana jedynie przez dealerów wielomarkowych, z tym, że Honda nie miała swojego reprezentanta także w roku ubiegłym.

Nie był to też najlepszy rok dla największych dealerów Toyoty. Czterech z pięciu dealerów będących na listach w 2007 i 2008 roku zanotowało nominalny spadek sprzedaży.

Najlepiej poradzili sobie w tym okresie najwięksi dealerzy Renault. Jeden (PUH Zdunek), choć nie zmieścił się na liście 2007, na tegorocznej uplasował się na bardzo wysokim 25. miejscu, drugi (Renault Pietrzak) także przesunął się o kilkanaście pozycji w górę.

Był to także dobry rok dla największych dealerów Fiata, GM i grupy VW. Zdecydowana większość firm reprezentujących te marki zanotowała wzrost sprzedaży, a wśród 6 nowych jednomarkowych firm na liście aż połowa sprzedaje VW.

W pierwszej dziesiątce stabilny i prawie dokładny z rynkiem wzrost sprzedaży odnotowuje niekwestionowany lider (Polska Grupa Dealerów) w roku, w którym praktycznie nie nastąpiły zmiany w strukturze wielkościowej firmy. W okresie wrzesień '07 - sierpień '08 PGD sprzedało 8 578 samochodów, o 14,3% więcej niż poprzednim okresie.

Niewielki spadek sprzedaży (-4,1%) zanotował drugi na liście Carservis SA, który sprzedał 5 128 aut. Jednak rynek warszawski jest bardzo trudnym rynkiem dla Fiata, który jest główną marką wolumenową dla tej grupy.

Na III miejscu listy pojawiła się nowa struktura KPI Retail, powstała po zjednoczeniu należących do Kulczyk Tradex salonów Auto Premium (XIX miejsce na ubiegłorocznej liście Top 50), Sunny (XXV) i Auto Viva (XXXV). Tegoroczna sprzedaż KPI Retail wyniosła 5 040 aut, a łączna sprzedaż tych trzech dealerstw na ubiegłorocznej liście Top 50 wyniosła 5 001 szt.

Do pierwszej dziesiątki awansowała także inna grupa w której udziałowcem jest Kulczyk Tradex (śląska grupa Magro), głównie dzięki przejęciu salonu VW/Audi w Sosnowcu i otworzeniu nowego salonu Skody w Dąbrowie Górniczej.

Wśród dealerów pierwszej dziesiątki najwyższy wzrost sprzedaży nie oparty na pozyskaniu nowych obiektów uzyskała grupa Bemo (VII miejsce) - 38,9% wzrostu. Spośród 12 dealerów z listy Top 50, którzy mieli wzrost sprzedaży większy niż średnia rynkowa, aż 6 znajduje się w pierwszej dziesiątce, a 10 w pierwszej dwudziestce. Świadczy to tym, że procesy konsolidacyjne realizuje w Polsce jedynie kilkanaście największych firm i to one uzyskują z tego największe korzyści sprzedażowe.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Firmy dealerskie AD 2008

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!