XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Fiskus bierze pod lupę firmy budowlane, motoryzacyjne i gastronomiczne

Fiskus bierze pod lupę firmy budowlane, motoryzacyjne i gastronomiczne
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Branża budowlana, gastronomiczna i motoryzacyjna znajdą się pod lupą fiskusa w ramach akcji "Stop szarej strefie" - poinformował wiceminister finansów zastępca szefa KAS Paweł Cybulski. Fiskus najpierw przypomni firmom o ich obowiązkach podatkowych, a w razie potrzeby wyśle kontrolę.

  • Największy udział w szarej strefie w Polsce mają trzy branże: budowlana, gastronomiczna i motoryzacyjna.
  • Odpowiadają one za ponad połowę szarej strefy.
  • Od tych branż Krajowa Administracja Skarbowa zacznie swoją akcję "Stop szarej strefie".

Cybulski powiedział, że zdecydowanych działań z szarą strefą oczekują przede wszystkim przedsiębiorcy. - Odbyliśmy wiele spotkań z firmami, które domagają się podjęcia zdecydowanych działań przeciw szarej strefie - powiedział Cybulski. Wyjaśnił, że chodzi o to, aby wszyscy prowadzący działalność gospodarczą mieli takie same obowiązki, jak i prawa, co zagwarantuje uczciwą konkurencję.

- Nie może być tak, że jedni uczciwie rozliczają się z podatków, a inni ich nie płacą, czym zaburzają konkurencję - powiedział wiceminister.

Wyjaśnił, że odnośnie wielkości szarej strefy resort finansów polega na szacunkach Głównego Urzędu Statystycznego, a z nich wynika, że największy udział w szarej strefie w Polsce mają trzy branże: budowlana, gastronomiczna i motoryzacyjna. Odpowiadają one za ponad połowę szarej strefy.

- Mamy coraz lepsze systemy analityczne, dzięki którym jesteśmy w stanie wytypować podmioty, w których potencjalnie mogły zaistnieć nieprawidłowości w rozliczeniach podatkowych, a branże stanowiące największą część szarej strefy chcemy uporządkować w pierwszej kolejności - zadeklarował wiceminister.

- Rozpoczynamy akcję "Stop szarej strefie". Na zasadzie przyjazności działań, otwartości na podatników chcemy dać szanse tym, którzy nie rozliczają się w sposób poprawny lub nawet celowo unikają stosowania przepisów podatkowych. Dzięki analizom wiemy, które podmioty mogą działać w szarej strefie i wiedzę tę wykorzystamy w ewentualnych kontrolach podatkowych. Ale zanim je podejmiemy chcemy poinformować firmy, że wiemy o zjawisku, jednak dajemy czas na poprawienie rozliczeń z urzędem skarbowym - wyjaśnił Cybulski.

Wiceminister poinformował, że w czwartek urzędy skarbowe zaczną wysyłać do wszystkich przedsiębiorstw działających w tych trzech branżach pisma od szefa KAS Mariana Banasia informujące o obowiązkach podatkowych i zagrożeniu związanym z szarą strefą. Fiskus wskaże przy tym na możliwość złożenia korekty podatku i zapłaty zaległości wraz z odsetkami - w przypadku firm, które uznają, że popełniły błędy. Pozwoli to uniknąć im kontroli podatkowej, której konsekwencje mogą być dla przedsiębiorcy o wiele bardziej dotkliwe.

Cybulski powiedział, że przedsiębiorcy dostaną około dwóch tygodni na refleksję dotyczącą swoich rozliczeń podatkowych i ewentualne podjęcie czynności naprawczych. - To nie znaczy, że przez dwa tygodnie nie będziemy podejmowali żadnych kontroli. Będziemy działać planowo, tak jak dotychczas, natomiast w ramach akcji "Stop szarej strefie" nasze kroki będą podejmowane w sposób zdecydowanie bardziej intensywny - zaznaczył wiceminister.

Podkreślił, że systemy analityczne MF i wdrożone już narzędzia nakierowane na uszczelnienie systemu podatkowego np. JPK, pozwalają typować podatników, których cechy mogą wskazywać na uchylanie się od opodatkowania. W stosunku do takich podmiotów KAS podejmuje czynności sprawdzające i kontrolne. Cybulski zaznaczył, że resort zakłada jednak, iż zdecydowana większość podatników jest uczciwa i rzetelnie rozlicza się z fiskusem.

Jak wyjaśnił dyrektor departamentu nadzoru nad kontrolami w MF Przemysław Krawczyk, w działaniach resortu finansów nakierowanych na szarą strefę nie chodzi o drobne kwoty, nieewidencjonowaną sprzedaż np. na bazarach, ale o niezgodną z prawem działalność na dużą skalę.

- Obserwujemy gastronomię; widzimy, że ten rok był bardzo dobry dla branży, ale w deklarowanych obrotach aż takich sukcesów nie widać. W branży motoryzacyjnej wiele zakładów nawet nie przekracza kwoty 200 tys. zł obrotów, a ich rentowność jest bardzo niska. Z drugiej strony nikogo z nas nie dziwi, że na usługę czasami trzeba czekać nawet kilka lub kilkanaście dni w związku z dużą liczbą klientów. - wyjaśnia Krawczyk.

Dodał, że problemem w tej branży jest również szara strefa funkcjonująca w obszarze internetowego handlu częściami samochodowymi z czego skutkami zmagają się uczciwie płacący podatki przedsiębiorcy. Nie są oni w stanie zaoferować cen nawet zbliżonych do konkurentów, którzy unikają opodatkowania.

- W tym przypadku często mówimy o bardzo dużych obrotach, sprzedawcach którzy regularnie zmieniają tożsamość w sieci, ale w gruncie rzeczy cały czas prowadzą ten sam rodzaj działalności. To nie jest szara strefa, która jakoś próbuje wiązać koniec z końcem, ale dobrze zorganizowana dochodowa działalność - tłumaczy Krawczyk.

Innym przykładem jest działalność części firm budowlanych - zaznaczył. W jednym z przypadków firma budowlana, która prawie nie deklaruje obrotów z tytułu świadczonych usług, była wykonawcą kompleksowych robót budowlanych co najmniej w kilku budynkach w ciągu roku.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Fiskus bierze pod lupę firmy budowlane, motoryzacyjne i gastronomiczne

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!