PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Francja - Niemcy: jaka moto-emisja dwutlenku węgla?

Autor: Gazeta Wyborcza
20-11-2007 11:21
Francja - Niemcy: jaka moto-emisja dwutlenku węgla?

Komisja Europejska wkrótce powinna przedstawić projekt nowych przepisów, ograniczających dozwolone limity emisji CO2 przez samochody.

Wokół projektu od wielu miesięcy toczą się potężne polityczne spory i akcje lobbingowe. Dzieje się tak nieprzypadkowo: nowa unijna dyrektywa zmusi koncerny samochodowe do radykalnych zmian technologicznych, jako że nowe limity będą dużo ostrzejsze niż teraz.
Produkowane obecnie samochody emitują średnio 142-172 g CO2 na kilometr. Bruksela proponuje, by nowy, uśredniony limit wynosił 130 g/km. A dodatkowa 10-gramowa redukcja zostałaby osiągnięta dzięki zastosowaniu biopaliw, oszczędnieszej klimatyzacji, opon o mniejszych oporach toczenia. Na to miałoby być 5 lat czasu.

Jak pisze Gazeta Wyborcza, do rozstrzygnięcia pozostała kwestia jak rozdzielić limit pomiędzy poszczególne marki i rodzaje samochodów. Początkowo Komisja Europejska chciała, żeby limit 130 g obowiązywał jako wartość uśredniona dla całej gamy modeli, produkowanych przez dany koncern.

Mocno obruszyło to Niemców. Bo to ich przemysł motoryzacyjny (5,8 mln samochodów w 2006 r.) specjalizuje się w produkcji dużych aut, które z natury rzeczy emitują najwięcej CO2, a dostosowanie ich do nowych wymogów KE to koszt rzędu 3 tys.euro i więcej.

Gazeta powołuje się na organizację Transport&Environment, które podaje przykładowo, że obecnie produkowane modele koncernu Daimler emitują średnio 188 g CO2 na kilometr i jest to najgorszy wynik w Europie. Na domiar złego, wytwarzane dziś samochody Daimlera pogorszyły swój wynik o 2,8% w ostatnich latach.

Z kolei samochody Volkswagena emitują średnio 166 g CO2 na kilometr. I także tu jest w ostatnim czasie pogorszenie wyniku.

Ta czy inaczej niemiecki lobbing okazał się skuteczny i KE zaczęła się przychylać do pomysłu, by dla różnych rodzajów samochodów wprowadzić różne limity a decydowałby ciężar auta.

W tej sytuacji do kontrofensywy przystąpił rząd francuski. Minister Transportu i Ekologii Jean-Louis Borloo w wywiadzie dla Financial Times powiedział, że nic nie usprawiedliwia, by nabywca większego samochodu miał prawo więcej zanieczyszczać: - Ci, którzy zanieczyszczają najwięcej, powinni zrobić największy postęp. Rząd francuski będzie się domagał, żeby wszystkie modele samochodów były traktowane tak samo.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 087 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

583 512 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.