Francja - Niemcy: jaka moto-emisja dwutlenku węgla?

Francja - Niemcy: jaka moto-emisja dwutlenku węgla?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Komisja Europejska wkrótce powinna przedstawić projekt nowych przepisów, ograniczających dozwolone limity emisji CO2 przez samochody.

Wokół projektu od wielu miesięcy toczą się potężne polityczne spory i akcje lobbingowe. Dzieje się tak nieprzypadkowo: nowa unijna dyrektywa zmusi koncerny samochodowe do radykalnych zmian technologicznych, jako że nowe limity będą dużo ostrzejsze niż teraz.

Produkowane obecnie samochody emitują średnio 142-172 g CO2 na kilometr. Bruksela proponuje, by nowy, uśredniony limit wynosił 130 g/km. A dodatkowa 10-gramowa redukcja zostałaby osiągnięta dzięki zastosowaniu biopaliw, oszczędnieszej klimatyzacji, opon o mniejszych oporach toczenia. Na to miałoby być 5 lat czasu.

Jak pisze Gazeta Wyborcza, do rozstrzygnięcia pozostała kwestia jak rozdzielić limit pomiędzy poszczególne marki i rodzaje samochodów. Początkowo Komisja Europejska chciała, żeby limit 130 g obowiązywał jako wartość uśredniona dla całej gamy modeli, produkowanych przez dany koncern.

Mocno obruszyło to Niemców. Bo to ich przemysł motoryzacyjny (5,8 mln samochodów w 2006 r.) specjalizuje się w produkcji dużych aut, które z natury rzeczy emitują najwięcej CO2, a dostosowanie ich do nowych wymogów KE to koszt rzędu 3 tys.euro i więcej.

Gazeta powołuje się na organizację Transport&Environment, które podaje przykładowo, że obecnie produkowane modele koncernu Daimler emitują średnio 188 g CO2 na kilometr i jest to najgorszy wynik w Europie. Na domiar złego, wytwarzane dziś samochody Daimlera pogorszyły swój wynik o 2,8% w ostatnich latach.

Z kolei samochody Volkswagena emitują średnio 166 g CO2 na kilometr. I także tu jest w ostatnim czasie pogorszenie wyniku.

Ta czy inaczej niemiecki lobbing okazał się skuteczny i KE zaczęła się przychylać do pomysłu, by dla różnych rodzajów samochodów wprowadzić różne limity a decydowałby ciężar auta.

W tej sytuacji do kontrofensywy przystąpił rząd francuski. Minister Transportu i Ekologii Jean-Louis Borloo w wywiadzie dla Financial Times powiedział, że nic nie usprawiedliwia, by nabywca większego samochodu miał prawo więcej zanieczyszczać: - Ci, którzy zanieczyszczają najwięcej, powinni zrobić największy postęp. Rząd francuski będzie się domagał, żeby wszystkie modele samochodów były traktowane tak samo.
Francuski przemysł motoryzacyjny (3,2 mln samochodów w 2006 r.), wydaje się być dużo lepiej przygotowany do nowych limitów niż konkurenci. Specjalizujący się w małych i średnich samochodach koncern PSA (Peugeot-Citroen) należy do europejskiej elity, jeśli chodzi o redukcję emisji - ze średnią 142 g/km dla całej swojej floty. Drugi francuski potentat - Renault - jest niewiele gorszy, z wynikiem 147 g.

Co ważne, w przeciwieństwie do samochodów niemieckich, auta francuskie w ostatnich latach zanieczyszczają mniej, pisze Gazeta Wyborcza. Ten sam trend dotyczy Japończyków i Włochów. Rekordzistą jest Toyota, która zredukowała emisję o 5% w ostatnich latach. Dobrymi wynikami może też się pochwalić Fiat.

O tym, która ze stron zwycięży w meczu, może przesądzić postawa takich krajów jak Polska. Rumunia, Hiszpania i Włochy już dołączyły do Francji. Polska też powinna, bo racja jest po stronie francuskiego rządu.

Dwa najliczniej produkowane w Polsce modele samochodów Fiat Panda i Opel Astra mają limit mniejszy niż 130 g.


tutaj więcej o motoryzacji
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Francja - Niemcy: jaka moto-emisja dwutlenku węgla?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!