FSO podbija rynek samochodowy Rosji

FSO podbija rynek samochodowy Rosji
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Chevrolet Lanos montowany z części produkowanych w FSO przebojem zyskał popularność w Rosji. Dzięki Lanosowi z polskich części Chevrolet został liderem na rozkwitającym rynku motoryzacyjnym Wschodu.

Jeszcze niedawno pracownicy żerańskiej fabryki samochodów z niepokojem myśleli o przyszłości, a teraz muszą się uwijać z robotą jak w ukropie. Jesienią pracy przybędzie, bo zacznie się produkcja nowego auta Chevrolet Aveo. Jak powiedział prezes FSO Janusz Woźniak, trzeba będzie uruchomić pracę na trzecią zmianę albo wprowadzić inne zmiany organizacyjne, bo planowana jest produkcja 10 tys. samochodów oraz 5-6 tys. zestawów do montażu aut miesięcznie. Do końca maja z taśm montażowych żerańskiej fabryki zjechało już po 28 tys. kompletnych samochodów oraz zestawów do montażu pojazdów - pisze "Gazeta Wyborcza".

W zeszłym roku lanosy z Polski weszły na sam szczyt motoryzacyjnej listy przebojów Ukrainy, w ojczyźnie koncernu UkrAwto, największego akcjonariusza FSO. Teraz nastał czas na podbój Rosji, gdzie trwa boom motoryzacyjny.

Do końca maja Rosjanie kupili ponad 580 tys. aut zagranicznych marek, aż o 74 proc. więcej niż w porównywalnym okresie zeszłego roku - wynika ze statystyk Stowarzyszenia Europejskiego Businessu (Associacija Jewropejskogo Binzesa), reprezentacji zachodnich firm działających w Rosji, przedstawionych w dzienniku "Kommiersant". Po pięciu miesiącach roku liderem zachodnich sprzedawców aut w Rosji został amerykański Chevrolet. W dużej mierze to zasługa Chevroleta Lanos, który jest montowany na Ukrainie z części produkowanych w FSO. Dzięki montażowi na Ukrainie samochód jest zwolniony z rosyjskich ceł.

Na lanosy przypada jedna trzecia sprzedaży chevroletów w Rosji. W zeszłym roku ten samochód był siódmy na liście najpopularniejszych modeli aut w Rosji. W tym roku przesunął się już na trzecie miejsce, za produkowanymi bezpośrednio w Rosji i sprzedawanymi tak już wcześniej Fordem Focus i Renault Logan. Ale Lanos ma szanse wyprzedzić konkurentów, bo UkrAwto szykuje się do produkcji tego auta bezpośrednio w Rosji, w nowym zakładzie w Niżnim Nowgorodzie.

Główną przeszkodę dla rozkręcających się interesów FSO na Wschodzie stanowią teraz żądania Komisji Europejskiej. W grudniu zeszłego roku KE zgodziła się, aby żerańska firma dostała pomoc publiczną, głównie w formie państwowych gwarancji na 62 mln euro kredytu na uruchomienie produkcji Aveo. Ale w zamian zażądała, by FSO do 2011 r. ograniczyła produkcję do 150 tys. aut rocznie.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: FSO podbija rynek samochodowy Rosji

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!