Chevrolet Lanos montowany z części produkowanych w FSO przebojem zyskał popularność w Rosji. Dzięki Lanosowi z polskich części Chevrolet został liderem na rozkwitającym rynku motoryzacyjnym Wschodu.
W zeszłym roku lanosy z Polski weszły na sam szczyt motoryzacyjnej listy przebojów Ukrainy, w ojczyźnie koncernu UkrAwto, największego akcjonariusza FSO. Teraz nastał czas na podbój Rosji, gdzie trwa boom motoryzacyjny.
Do końca maja Rosjanie kupili ponad 580 tys. aut zagranicznych marek, aż o 74 proc. więcej niż w porównywalnym okresie zeszłego roku - wynika ze statystyk Stowarzyszenia Europejskiego Businessu (Associacija Jewropejskogo Binzesa), reprezentacji zachodnich firm działających w Rosji, przedstawionych w dzienniku "Kommiersant". Po pięciu miesiącach roku liderem zachodnich sprzedawców aut w Rosji został amerykański Chevrolet. W dużej mierze to zasługa Chevroleta Lanos, który jest montowany na Ukrainie z części produkowanych w FSO. Dzięki montażowi na Ukrainie samochód jest zwolniony z rosyjskich ceł.
Na lanosy przypada jedna trzecia sprzedaży chevroletów w Rosji. W zeszłym roku ten samochód był siódmy na liście najpopularniejszych modeli aut w Rosji. W tym roku przesunął się już na trzecie miejsce, za produkowanymi bezpośrednio w Rosji i sprzedawanymi tak już wcześniej Fordem Focus i Renault Logan. Ale Lanos ma szanse wyprzedzić konkurentów, bo UkrAwto szykuje się do produkcji tego auta bezpośrednio w Rosji, w nowym zakładzie w Niżnim Nowgorodzie.
Główną przeszkodę dla rozkręcających się interesów FSO na Wschodzie stanowią teraz żądania Komisji Europejskiej. W grudniu zeszłego roku KE zgodziła się, aby żerańska firma dostała pomoc publiczną, głównie w formie państwowych gwarancji na 62 mln euro kredytu na uruchomienie produkcji Aveo. Ale w zamian zażądała, by FSO do 2011 r. ograniczyła produkcję do 150 tys. aut rocznie.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: FSO podbija rynek samochodowy Rosji