XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Geely opóźnia debiut giełdowy Volvo w obawie o skutki wojny celnej

Geely opóźnia debiut giełdowy Volvo w obawie o skutki wojny celnej
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Tegoroczny debiut Volvo na szwedzkiej giełdzie zostanie opóźniony - postanowił właściciel marki, chiński koncern Geely. Volvo, tak jak inne firmy motoryzacyjne, może odczuć skutki wojny handlowej prowadzonej przez USA z Chinami - tłumaczy "Financial Times".

  • Planowany pod koniec 2018 roku debiut Volvo na szwedzkiej giełdzie zostanie opóźniony.
  • Zdaniem szefa Volvo Hakana Samuelssona "obecna sytuacja nie jest optymalna" ponieważ biznes potrzebuje stabilnych warunków rynkowych.
  • Ostateczna decyzja w sprawie upublicznienia spółki zostanie podjęta przez prezesa Geely Li Shufu.

Geely planowało pierwszą ofertę publiczną (initial public offering - IPO) Volvo pod koniec tego roku. Jak podaje "FT" koncern ma zabezpieczenie w postaci 30 mld dolarów na debiut giełdowy szwedzkiej marki. Jednak obawia się, że część inwestorów mogłaby ponieść straty po IPO. Brytyjski dziennik przypomina, że w Volvo inwestuje wiele szwedzkich funduszy emerytalnych.

- Musimy mieć pewność, że mamy przestrzeń nad głową, dzięki której będziemy mogli spojrzeć w oczy inwestorom w rok po IPO - mówił "FT" prezes Volvo Hakan Samuelsson. - To wciąż opcja (IPO), bardzo realistyczna możliwość, jednak nie nastąpi to natychmiast. (...) Wyczucie czasu musi być optymalne - dodał.

Gdyby Volvo zadebiutowało na giełdzie w tym roku to byłoby to największe wydarzenie od 2000 roku, kiedy na parkiecie w Sztokholmie (SSE) pojawiły się akcje firmy Telia. Jednak wtedy ceny udziałów firmy telekomunikacyjnej zaczęły szybko spadać po IPO - przypomina "FT".

Zdaniem szefa Volvo "obecna sytuacja nie jest optymalna" ponieważ biznes potrzebuje stabilnych warunków rynkowych. - Dlatego ostateczna decyzja w tej sprawie zostanie podjęta przez prezesa Geely Li Shufu - podkreślił.

Światowe koncerny motoryzacyjne muszą dostosować się do nowej sytuacji, w której Stany Zjednoczone i Chiny prowadzą wojnę celną. Dwie największe gospodarki świata uwikłane są w narastający spór handlowy, który chińskie ministerstwo handlu oceniało jako największą wojnę celną w historii. Obie strony wprowadziły już 25-procentowe cła na wzajemny eksport wart po 50 mld dolarów rocznie, a w nadchodzących tygodniach mogą wejść w życie kolejne taryfy.

Amerykańskie władze prowadzą też spór z UE. Jednak pod koniec lipca szef Komisji Europejskiej Jean-Claude Juncker i prezydent Donald Trump ogłosili w Waszyngtonie porozumienie ws. handlu. Głównym zyskiem dla strony unijnej ma być ponowne przeanalizowanie przez USA ceł na stal i aluminium oraz powstrzymanie się Waszyngtonu przed nałożeniem taryf na samochody produkowane w Europie na czas prowadzenia negocjacji. Natomiast USA - jak ogłosił Trump - skorzystają z unijnej zgody na "natychmiastowe" zwiększenie importu amerykańskiej soi i gazu skroplonego (LNG) oraz obniżenie taryf w sektorze przemysłowym.

Volvo ma fabryki w Europie, Chinach oraz nowe zakłady w Stanach Zjednoczonych. W reakcji na konflikt na linii Waszyngton - Pekin szwedzka marka przeniosła produkcję samochodów XC60, przeznaczonych na amerykański rynek, z Chin do Szwecji.

Zdaniem prezesa Volvo ostateczne efekty sporu handlowego między USA, Chinami i UE są jednak "trudne do przewidzenia".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Geely opóźnia debiut giełdowy Volvo w obawie o skutki wojny celnej

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!