Gliwicki Opel bez III zmiany

Gliwicki Opel bez III zmiany
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Od początku przyszłego roku załoga zatrudniającej blisko 3 tys. osób gliwickiej fabryki Opla będzie pracować na dwie, zamiast - jak dotąd - trzy zmiany. To efekt spadku sprzedaży samochodów w Europie i zmniejszenia produkcji.

Wojciech Osoś z biura prasowego General Motors Poland podkreślił, że zmiana służy temu, by dostosować produkcję do popytu, a także by załoga w jak najmniejszym stopniu odczuła skutki kryzysu na rynku motoryzacyjnym.

- Robimy wszystko, by ta sytuacja była jak najmniej dotkliwa dla pracowników. Będziemy chcieli, aby załoga w maksymalnym stopniu była wykorzystana w systemie dwuzmianowym - powiedział Osoś, o ewentualną redukcję zatrudnienia w fabryce. Rzecznik przyznał jednocześnie, że zmiana może oznaczać rezygnację z niektórych usług firm zewnętrznych. Wówczas pracownicy Opla będą wykonywać prace dziś zlecane kooperantom. Jednak szczegóły i zakres takich zmian nie są na razie znane. Osoś podkreślił, że wszystkie zmiany, a także tegoroczne przerwy produkcyjne w fabryce, związane są z koniecznością dostosowania wielkości do malejącego popytu na samochody. Zapewnił, że firma dokłada wszelkich starań, by w związku z tą sytuacją nikt nie stracił pracy.

Kryzys na rynku spowodował, że do końca roku w gliwickiej fabryce zaplanowano jeszcze - po pierwszej, październikowej - kolejne przerwy w produkcji. W sumie postój potrwa prawdopodobnie 14 dni roboczych. W październiku fabryka nie produkowała przez 15 dni. Przy średniej dziennej produkcji fabryki rzędu 700-800 aut łączny ubytek związany z brakiem produkcji przez blisko 30 dni to ponad 20 tys. pojazdów. Przedstawiciele fabryki nie podają jednak konkretnych liczb obrazujących zmniejszenie produkcji.

Pierwsza z kilku planowanych przerw rozpoczęła się w poniedziałek. Kolejne przewidziano w grudniu. Załoga otrzyma jednak 100% pensji. Produkcji nie będzie też, tradycyjnie, w okresie świąteczno-noworocznym.

Do jesieni gliwicki zakład znacząco nie odczuwał spadku popytu - do końca października, mimo przerwy produkcyjnej, jego produkcja była o 4,5% większa, niż w tym samym czasie ubiegłego roku. Po sierpniu wzrost wynosił 16%.

W ciągu dziesięciu miesięcy 2008 r. z linii produkcyjnych zjechało ponad 158,5 tys. aut, wobec 151,6 tys. w tym samym okresie ub.r. Wszystko wskazuje na to, że w całym br. produkcja nie przekroczy ubiegłorocznego, rekordowego poziomu 187 tys. aut. Ok. 95% produkcji trafia na eksport.

Obecnie w gliwickiej fabryce produkowane są modele: astra III sedan, astra II classic i zafira. Zakład nie jest jedyną fabryką Opla, która w związku ze spadkiem sprzedaży aut musiała ograniczyć produkcję. Stało się tak m.in. w zakładach w Niemczech i Hiszpanii.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Gliwicki Opel bez III zmiany

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!