PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

GM liderem chińskiego rynku samochodów osobowych w 2012 r.

Autor: PAP
18-02-2013 12:45

General Motors utrzymał w 2012 roku pozycję lidera na chińskim rynku samochodów osobowych. Drugie miejsce zajął koncern Volkswagen. Obie firmy odniosły sukces w Chinach i dzięki temu notują zyski, mimo poważnych strat w Europie.

Sukcesy na chińskim, największym rynku samochodowym świata pozwoliły amerykańskiemu GM w czwartym kwartale 2012 osiągnąć zyski w wysokości 500 mln dol., co stanowi 25 proc. wzrost w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego (z 14,3 proc. udziałami w rynku), mimo znacznego wzrostu kosztów produkcji w USA - poinformowały władze koncernu.
GM sprzedał w ubiegłym roku 2,84 mln aut (wzrost o 11 proc. w stosunku do 2011), a Volkswagen - 2,81 mln sztuk (wzrost o 24,5 proc. w stosunku do 2011 r.).

Sukcesy obu koncernów są tym bardziej znaczące, że w ostatnim roku tempo sprzedaży samochodów osobowych na rynku chińskich znacznie osłabło z 30 proc. w 2011 r. do 6,8 proc. w 2012 r.

Eksperci rynkowi duży wzrost sprzedaży GM i Volkswagena tłumaczą m.in. spadkiem zainteresowania Chińczyków samochodami japońskimi. To efekt konfliktu między Chinami a Japonią. Stosunki Chin i Japonii - dwu państw zaliczanych do grona największych potęg gospodarczych świata - znacznie się pogorszyły się, kiedy we wrześniu 2012 roku japoński rząd wykupił trzy położone na Morzu Wschodniochińskim sporne wyspy od prywatnego właściciela. Przez Chiny przeszła wówczas fala ulicznych protestów, przeradzających się również w plądrowanie japońskich firm i atakowanie japońskich obywateli.

Analitycy branżowi z Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów przewidują, że w 2013 r. chłonność chińskiego rynku motoryzacyjnego przekroczy 20 mln aut.

"Chiny są najważniejszym rynkiem dla GM" - powiedział ogólnokrajowemu dziennikowi Zhongguo Ribao dyrektor portalu branżowego WardsAuto David Zoia.

Sukcesy rynkowe GM zapewniły marki aut chevrolet i buick, koncern coraz większą uwagę przykłada też do segmentu samochodów luksusowych. Luksusowe auta będą produkowane przez Shanghai Automotive Industry Corp., czyli chińskiego partnera GM.

Zoia podkreślił, że kluczem do sukcesu GM było - jego zdaniem - powołanie spółki joint venture z chińskim partnerem, która odnotowała 9,1-proc. wzrost zysków w czwartym kwartale 2012 r., podczas gdy w analogicznym okresie 2011 r. wzrost wyniósł 8,4 proc.

W 2012 r., w Chinach sprzedano 19,1 mln samochodów, kraj ten stał się największym rynkiem świata - przed Unią Europejską. Chiny wyprzedziły USA w tej materii cztery lata temu.

W Unii Europejskiej w 2012 roku sprzedaż aut spadła o 1,1 mln sztuk w porównaniu z rokiem poprzednim i wyniosła 12,5 mln. Natomiast w USA nastąpił w ubiegłym roku wzrost sprzedaży samochodów o 13 proc., do 14,5 mln pojazdów.

Zdaniem ekspertów branżowych chiński rynek będzie rosnąć do 2020 r., osiągając sprzedaż 33 mln aut rocznie.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 087 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

583 512 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.