GM: sukces nowej astry szansą na trzecią zmianę w Gliwicach

GM: sukces nowej astry szansą na trzecią zmianę w Gliwicach
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Rynkowy sukces produkowanego od listopada w Gliwicach nowego opla astra IV powinien oznaczać przywrócenie w tej fabryce pracy na trzy zmiany, zamiast obecnych dwóch - zakładają przedstawiciele General Motors.

Taka zmiana organizacji pracy dałaby możliwość powrotu do zakładu przynajmniej części tych pracowników, z którymi - z powodu rynkowego kryzysu - rozwiązano umowy. W samym Oplu było to ok. 500 osób, a u firm kooperujących - w ocenie szefa Solidarności w zakładzie Sławomira Ciebiery - drugie tyle.

"Przywrócenie w przyszłości trzeciej zmiany zależy przede wszystkim od sytuacji na rynkach europejskich. Jest to prawdopodobne, jeżeli samochód zostanie dobrze przyjęty w Europie Zachodniej. Eksport to ponad 90 proc. produkcji fabryki" - ocenił w poniedziałek rzecznik GM w Polsce Przemysław Byszewski.

Ciebiera uważa, że ponowne wprowadzenie pracy na trzy zmiany, z której gliwicki Opel zrezygnował ponad rok temu, powinno być możliwe mniej więcej w połowie przyszłego roku. Według szefa zakładowej Solidarności, z pewnością będzie to wiązać się ze wzrostem zatrudnienia. Obecnie zakład zatrudnia ok. 2,5 tys. osób, nie licząc firm kooperujących.

"Myślę, że jest pewne, iż jeżeli ten model będzie się dobrze sprzedawał, w przyszłym roku będzie trzecia zmiana (...). Na pewno wiązałoby się to z przyjęciami do pracy. Myślę, że ci pracownicy, którzy musieli odejść, wrócą do nas z powrotem. Mam nadzieję na wielki powrót do naszego zakładu" - powiedział Ciebiera.

Obecnie z linii produkcyjnej gliwickiego zakładu zjeżdża 37-40 aut na godzinę; 25 z nich to nowa astra czwartej generacji. W poniedziałek osiągnięto docelową zdolność produkcyjną tego modelu. Oprócz niego w Gliwicach powstają także astra III i zafira. Również w poniedziałek z linii produkcyjnej zjechała pierwsza astra IV przeznaczona na polski rynek. W salonach auto będzie dostępne od stycznia, choć u dilerów już można je zobaczyć i testować.

O tym, że w Gliwicach nie będzie dalszych zwolnień, przekonany jest przewodniczący Parlamentu Europejskiego Jerzy Buzek, który uczestniczył w poniedziałkowej uroczystości w gliwickiej fabryce.

"To jedna z najlepszych, o ile nie najlepsza fabryka Opla w Europie. Zgodnie z regułami wolnego rynku, nie wyobrażam sobie, żeby akurat taka fabryka miała być zamknięta. Poza tym, o ile wiem, GM nie przewiduje już zamykania całych fabryk, najwyżej zwalnianie jakiejś części pracowników. Tu już niewielka część była zwolniona, a teraz przewiduje się, że nie będzie dalszych zwolnień" - powiedział dziennikarzom Buzek, powołując się na informacje od przedstawicieli GM.

Jego zdaniem, gliwicka fabryka nie tylko nie będzie redukować zatrudnienia, ale - jak mówił -"niedługo będzie przyjmowała ludzi do pracy", m.in. dlatego, że wdrożyła produkcję nowego modelu. Szef PE podkreślił, iż wiele w tym zakresie zależy od wielkości sprzedaży nowego auta, a o tym zdecydują klienci. Buzek ma jednak nadzieję, że kolejne auto z Gliwic będzie sukcesem.

Pytany o perspektywy gliwickiej fabryki Byszewski podkreślił, że żywotność rynkowa poszczególnych modeli samochodu to ok. sześć - siedem lat. Podkreślił, że plan restrukturyzacji Opla w Europie, który ma być przedstawiony do końca grudnia, będzie dotyczył wszystkich europejskich fabryk - także gliwickiej - choć w różnym zakresie. Według Byszewskiego, jeżeli decydować będą wyłącznie względy ekonomiczne, można być spokojnym o przyszłość gliwickiego zakładu.

Kierujący obecnie Oplem w Europie Nick Reilly, który odpowiada za przygotowanie planu restrukturyzacji, skierował do uczestników poniedziałkowej uroczystości w Gliwicach list, w którym ocenił, że wprowadzenie do produkcji nowej astry IV powinno "umocnić reputację gliwickiego zakładu jako jednego z najlepszych zakładów GM na całym świecie". Przypomniał, że astra to najliczniej sprzedawany samochód Opla w najważniejszym segmencie rynku w Europie.

W tym roku gliwicka fabryka została dotknięta kryzysem na rynku motoryzacyjnym, zmniejszając produkcję o ponad połowę. Od początku roku do końca września z linii produkcyjnych w zakładzie zjechało 66 955 aut wobec 151 779 w tym samym czasie zeszłego roku. Impulsem prowadzącym do wzrostu ma być uruchomiona na początku listopada produkcja nowej astry IV.

Nowa astra w wersji hatchback (5-drzwiowa) produkowana jest na jednej linii produkcyjnej z pozostałymi gliwickimi modelami - astrą III sedan oraz zafirą. W ramach przygotowań do produkcji nowego modelu wydział tłoczni został rozbudowany o ok. 4 tys. m kw. Zainstalowano nową linię pras oraz kompaktową prasę wielostopniową - obydwie całkowicie zrobotyzowane. Rozbudowano też (o 6 tys. m kw.) i zrobotyzowano spawalnię oraz lakiernię.

Według przedstawicieli GM, nowa astra jest najbardziej zaawansowanym technicznie samochodem seryjnym produkowanym w Polsce. Auto można już kupić w Niemczech, Francji i Wielkiej Brytanii, w Polsce będzie dostępne w styczniu. Za podstawową wersję astry IV z benzynowym silnikiem 1,4 trzeba będzie zapłacić 58,9 tys. zł.

Z ośmiu rodzajów silników, jakie są montowane w nowym samochodzie z Gliwic, dwa są wytwarzane w Polsce - to silniki diesla o pojemności 1,7 i 1,3 litra, produkowane przez fabrykę Ispol w Tychach (wspólne przedsięwzięcie GM i Isuzu) i Powertrain w Bielsku-Białej (spółka GM i Fiata).
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: GM: sukces nowej astry szansą na trzecią zmianę w Gliwicach

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!