Hossa na rynku części zamiennych

Hossa na rynku części zamiennych
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Na naprawę i utrzymanie aut Polacy wydają rocznie 15 mld zł Przeciętny kierowca zostawia w warsztacie samochodowym już ponad 950 zł. A będzie więcej.

Jak wynika z szacunków „Rzeczpospolitej”, tylko na wszelkiego rodzaju podzespoły do bieżących napraw silników, zawieszenia czy karoserii posiadacze samochodów wydali w ubiegłym roku ponad 12 mld zł.

Kolejne 2 mld zł poszły na opony, których wymiana jest co kilka lat niezbędna, a pół miliarda pochłonęły wydatki na oleje i smary. Łącznie daje to kwotę 14,5 mld zł – o 1,3 mld zł więcej niż w poprzednim roku. Oznacza to, że każdy właściciel samochodu wydaje na niezbędne naprawy i części eksploatacyjne 967 zł rocznie.

Wzrost wydatków na konserwację i naprawy pojazdów wynika z tego, że tylko w ubiegłym roku na drogach pojawiło się 1,3 mln samochodów (nowych i używanych). Według szacunków Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w Polsce jest zarejestrowanych około 15 mln aut osobowych. Tymczasem na złomowiska trafiło, według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów, zaledwie 155 tysięcy sztuk wszelkich pojazdów, w tym także motorowerów i przyczep.

Według Alfreda Frankego, szefa firmy Motofocus zbierającej dane o rynku części zamiennych, większe zakupy części to nie tylko efekt sprowadzania coraz większej liczby starych samochodów zza granicy. Wzrasta też świadomość techniczna użytkowników. Jak ocenia Motofocus, częstotliwość profilaktycznych wizyt w serwisach wzrosła w ostatnim roku o połowę. Już 15 proc. wszystkich odwiedzin w warsztatach nie ma na celu naprawy, ale dbałość o maszynę. Według Alfreda Frankego może to być związane z coraz częstszymi akcjami darmowych sezonowych przeglądów stanu technicznego samochodów, a także rosnącą rolą serwisów autoryzowanych. Ludzie, którzy kupili pierwszy w życiu samochód, wybierając kilkuletni model sprowadzony z Zachodu, nie dokonują samodzielnie napraw, ale zdają się na profesjonalny serwis, co podnosi obroty warsztatów.

Nową tendencją na rynku części i akcesoriów jest rosnąca sprzedaż dodatków podnoszących walory auta. Według Ireneusza Rychlińskiego, szefa obsługi posprzedażnej w Dixi-Car, raszyńskim salonie Opla i Chevroleta, od niedawna rośnie zainteresowanie klientów zakupem oryginalnych akcesoriów samochodowych, np. bagażników dachowych czy rowerowych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!