Budowa fabryki silników Mercedes-Benz w Jaworze zostanie wsparta pomocą publiczną. W toku negocjacji ustalono, że wartość pomocy publicznej na rzecz Daimlera nie przekroczy równowartości w złotych polskich kwoty 18,75 mln euro - podały w czwartek PAP źródła rządowe.
"Spółka otrzymała już zezwolenie na działalność w Wałbrzyskiej SSE. 7 października inwestor podpisał z WSSE "Invest-Park" Sp. z o.o. w Wałbrzychu akt notarialny - umowę przedwstępną nabycia przez Daimler gruntu pod inwestycję w Dolnośląskiej Strefie Aktywności Gospodarczej - S3 Jawor" - wskazały.
Przypomnijmy, że w czwartek premier Beata Szydło ogłosiła zakończenie negocjacji dot. lokalizacji w Polsce nowoczesnej fabryki w Jaworze, którą będzie realizował koncern Mercedes. Inwestor ma wyłożyć na budowę fabryki silników ok. 500 mln euro i stworzyć tam kilkaset nowych miejsc pracy.
"To jest wypełnienie naszego zobowiązania do realizacji programu gospodarczego" - podkreśliła szefowa rządu na konferencji w kancelarii premiera, w której wzięła udział wraz z odpowiedzialnym za negocjacje dot. tej inwestycji wicepremierem, ministrem rozwoju i finansów Mateuszem Morawieckim oraz przedstawicielem produkującego mercedesy koncernu Daimler Markusem Schaeferem. W sali, w której odbyła się konferencja, ustawiono polskie i niemieckie flagi.
Premier wskazała, że nowy zakład "będzie umiejscowiony na terenach, w których jest duże bezrobocie".
Wicepremier Morawiecki podkreślał natomiast, że inwestycja Daimlera pokazuje, że "już odeszliśmy od tego etapu gwałtownego wyprzedawania wszystkiego, już nie jesteśmy montownią AGD, jak to wyłącznie było w minionych latach". "Cieszymy się z bardzo wielu tego typu inwestycji, ale w szczególności cieszymy się z tych inwestycji, które przyprowadzają nad Wisłę (...) inwestycje wysoko zaawansowane technologicznie, które przekładają się na wiele pozytywnych aspektów rozwoju gospodarczego" - mówił.
Występujący ze strony produkującego mercedesy koncernu Daimler Markus Schaefer podkreślał, że obok bezpośredniego zatrudnienia w fabryce inwestycja przyniesie kilka tysięcy dodatkowych miejsc pracy w całym regionie. "Będzie to stosunek 1 do 6 - jedno miejsce w fabryce, to 6 miejsc pracy w regionie" - mówił.
"Po ukończeniu nowa fabryka w Jaworznie będzie 29. elementem naszej globalnej sieci produkcyjnej. (...) To jest ogromne zobowiązanie, korzystne dla obu stron" - powiedział Schaefer.
Czytaj także:
Premier Szydło: koniec negocjacji ws. fabryki Mercedesa
Jawor będzie pierwszym zakładem produkcyjnym Mercedes-Benz Cars w Polsce. W fabryce (high-tech) będą produkowane czterocylindrowe silniki do samochodów osobowych Mercedes-Benz. Nowa fabryka będzie połączeniem wysokich standardów branży motoryzacyjnej z ideą "Przemysł 4.0" (Industry 4.0) i ma ambicję być benchmarkiem w sektorze produkcji silników.
Silniki będą produkowane w ramach nowej spółki Mercedes-Benz Manufacturing Polska (MBMP), na czele której stanął Andreas Schenkel. - Rozszerzenie możliwości produkcji w Polsce oznacza, że nasza sieć fabryk zespołów napędowych nabiera coraz bardziej międzynarodowego charakteru. Pozwoli to podnieść elastyczność i wydajność naszej globalnej sieci produkcyjnej. Andreas Schenkel, który wspólnie z załogą i partnerami lokalnymi będzie konsekwentnie i z sukcesem realizował nasza strategię wzrostu, wyjaśnia Markus Schäfer.
Rozpoczęcie produkcji w nowej fabryce Daimlera planowane jest na rok 2019, prace budowlane mają się rozpocząć w 2017 r. Więcej o inwestycji:
Fabryka w Jaworze częścią globalnej strategii wzrostu Mercedesa
Szacowane wpływy z inwestycji do budżetu państwa i budżetów Jednostek Samorządu Terytorialnego to 55 mln zł w okresie realizacji inwestycji oraz 440 mln zł - w okresie utrzymania. Spółka zapowiada, że 100 proc. produkowanych w fabryce silników będzie eksportowanych na kwotę około 2 mld zł rocznie, co ma pozytywnie wpłynąć na bilans handlowy Polski. Eksportowane silniki Daimler AG, według szacunków, będą stanowiły około 1 proc. całego polskiego eksportu.
W 2015 r. Daimler zatrudniał w Polsce 247 osób i osiągnął obroty rzędu 3,7 mld zł. W Polsce Daimler AG działa za pośrednictwem sześciu spółek, zlokalizowanych w Warszawie, Sosnowcu, Będzinie, Siedlcach i w Komornikach.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Ile będzie kosztować przyciągnięcie inwestycji Mercedesa do Polski?