Ile będzie kosztować przyciągnięcie inwestycji Mercedesa do Polski?

Ile będzie kosztować przyciągnięcie inwestycji Mercedesa do Polski?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Budowa fabryki silników Mercedes-Benz w Jaworze zostanie wsparta pomocą publiczną. W toku negocjacji ustalono, że wartość pomocy publicznej na rzecz Daimlera nie przekroczy równowartości w złotych polskich kwoty 18,75 mln euro - podały w czwartek PAP źródła rządowe.

Jak poinformowały źródła PAP, "rozmowy na temat zaangażowania strony polskiej są obecnie finalizowane, zatem udzielenie szczegółowych informacji o zakresie wsparcia będzie możliwe po podpisaniu umowy".

"Spółka otrzymała już zezwolenie na działalność w Wałbrzyskiej SSE. 7 października inwestor podpisał z WSSE "Invest-Park" Sp. z o.o. w Wałbrzychu akt notarialny - umowę przedwstępną nabycia przez Daimler gruntu pod inwestycję w Dolnośląskiej Strefie Aktywności Gospodarczej - S3 Jawor" - wskazały.

Przypomnijmy, że w czwartek premier Beata Szydło ogłosiła zakończenie negocjacji dot. lokalizacji w Polsce nowoczesnej fabryki w Jaworze, którą będzie realizował koncern Mercedes. Inwestor ma wyłożyć na budowę fabryki silników ok. 500 mln euro i stworzyć tam kilkaset nowych miejsc pracy.

"To jest wypełnienie naszego zobowiązania do realizacji programu gospodarczego" - podkreśliła szefowa rządu na konferencji w kancelarii premiera, w której wzięła udział wraz z odpowiedzialnym za negocjacje dot. tej inwestycji wicepremierem, ministrem rozwoju i finansów Mateuszem Morawieckim oraz przedstawicielem produkującego mercedesy koncernu Daimler Markusem Schaeferem. W sali, w której odbyła się konferencja, ustawiono polskie i niemieckie flagi.

Premier wskazała, że nowy zakład "będzie umiejscowiony na terenach, w których jest duże bezrobocie".

Wicepremier Morawiecki podkreślał natomiast, że inwestycja Daimlera pokazuje, że "już odeszliśmy od tego etapu gwałtownego wyprzedawania wszystkiego, już nie jesteśmy montownią AGD, jak to wyłącznie było w minionych latach". "Cieszymy się z bardzo wielu tego typu inwestycji, ale w szczególności cieszymy się z tych inwestycji, które przyprowadzają nad Wisłę (...) inwestycje wysoko zaawansowane technologicznie, które przekładają się na wiele pozytywnych aspektów rozwoju gospodarczego" - mówił.

Występujący ze strony produkującego mercedesy koncernu Daimler Markus Schaefer podkreślał, że obok bezpośredniego zatrudnienia w fabryce inwestycja przyniesie kilka tysięcy dodatkowych miejsc pracy w całym regionie. "Będzie to stosunek 1 do 6 - jedno miejsce w fabryce, to 6 miejsc pracy w regionie" - mówił.

"Po ukończeniu nowa fabryka w Jaworznie będzie 29. elementem naszej globalnej sieci produkcyjnej. (...) To jest ogromne zobowiązanie, korzystne dla obu stron" - powiedział Schaefer.
Czytaj także:
Premier Szydło: koniec negocjacji ws. fabryki Mercedesa

Jawor będzie pierwszym zakładem produkcyjnym Mercedes-Benz Cars w Polsce. W fabryce (high-tech) będą produkowane czterocylindrowe silniki do samochodów osobowych Mercedes-Benz. Nowa fabryka będzie połączeniem wysokich standardów branży motoryzacyjnej z ideą "Przemysł 4.0" (Industry 4.0) i ma ambicję być benchmarkiem w sektorze produkcji silników.

Silniki będą produkowane w ramach nowej spółki Mercedes-Benz Manufacturing Polska (MBMP), na czele której stanął Andreas Schenkel. - Rozszerzenie możliwości produkcji w Polsce oznacza, że nasza sieć fabryk zespołów napędowych nabiera coraz bardziej międzynarodowego charakteru. Pozwoli to podnieść elastyczność i wydajność naszej globalnej sieci produkcyjnej. Andreas Schenkel, który wspólnie z załogą i partnerami lokalnymi będzie konsekwentnie i z sukcesem realizował nasza strategię wzrostu, wyjaśnia Markus Schäfer.

Rozpoczęcie produkcji w nowej fabryce Daimlera planowane jest na rok 2019, prace budowlane mają się rozpocząć w 2017 r. Więcej o inwestycji:
Fabryka w Jaworze częścią globalnej strategii wzrostu Mercedesa

Szacowane wpływy z inwestycji do budżetu państwa i budżetów Jednostek Samorządu Terytorialnego to 55 mln zł w okresie realizacji inwestycji oraz 440 mln zł - w okresie utrzymania. Spółka zapowiada, że 100 proc. produkowanych w fabryce silników będzie eksportowanych na kwotę około 2 mld zł rocznie, co ma pozytywnie wpłynąć na bilans handlowy Polski. Eksportowane silniki Daimler AG, według szacunków, będą stanowiły około 1 proc. całego polskiego eksportu.

W 2015 r. Daimler zatrudniał w Polsce 247 osób i osiągnął obroty rzędu 3,7 mld zł. W Polsce Daimler AG działa za pośrednictwem sześciu spółek, zlokalizowanych w Warszawie, Sosnowcu, Będzinie, Siedlcach i w Komornikach.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Ile będzie kosztować przyciągnięcie inwestycji Mercedesa do Polski?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!