Z najnowszych danych Ministerstwa Finansów wynika, że w ub.roku sprowadzono do Polski nieco ponad 693 tys. aut z krajów Wspólnoty Europejskiej oraz spoza UE. To o 37,2% mniej niż rok wcześniej.
Analizując sytuację Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar wskazuje, że główną przyczyną spadku było osłabienie się złotówki, co szczególnie widać było w pierwszej połowie roku, gdy miesięczne ograniczenia importu liczone rok do roku wynosiły nawet ponad 50%. Późniejsza stabilizacja kursu złotego doprowadziła do stopniowego odbicia się od dna importu. W okresie VIII - X '09 nastąpiła poprawa, a miesięcznie sprowadzano 67-70 tys. aut. Koniec roku przyniósł odwrócenie tego trendu, zaś w grudniu import wyniósł 45 291 aut - nieznacznie więcej niż w styczniu czy lutym, a więc najgorszych miesiącach roku. Grudniowy wynik jest gorszy od listopadowego o 16,95%, zaś licząc rok do roku o blisko 40%.
Jeśli chodzi o wiek sprowadzanych pojazdów, to w całym 2009 r. auta w wieku do 4 lat stanowiły 11,78% importu, od 5 do 10 lat 46,68%, zaś powyżej 10 lat 41,54%. Natomiast w ciągu roku z miesiąca na miesiąc poprawiała się struktura wiekowa aut z importu.
W rankingu najpopularniejszych marek na czle ciągle Volkswagen przed Oplem. Potem Ford awansował na III miejsce kosztem Renault, zaś BMW wyprzedziło Mercedesa i wskoczyło z miejsca VII na VI. Przetasowania są również na dole tabeli, gdzie Citroen awansował na miejsce Fiata, zaś Volvo - Nissana.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Import aut w odwrocie