PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Inwazja e-samochodów wyłączyłaby światło

Autor: wnp.pl (AG)
16-05-2012 13:43

Załóżmy, że mamy w Polsce system zachęt do kupna samochodów elektrycznych i hybryd. Ludzie kupują na potęgę. Aut jest dużo: kilka-, kilkanaście tysięcy. Pewnego wieczoru los sprawia, że niemal wszystkie naraz są podłączane do sieci i ładowane. I co? Blackout? Czy istnieje niebezpieczeństwo, że zabraknie prądu? Czy polski system energetyczny jest przygotowany do inwazji e-aut?? Takie pytanie padło podczas sesji Europejskiego Kongresu Gospodarczego dotyczącej e-mobility.

Okazuje się, że polski system energetyczny dziś nie jest gotowy do zaspokojenia zwiększonego zapotrzebowania na prąd do ładowania dużej liczby samochodów elektrycznych. Krzysztof Karolczyk, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju Fortum Power & Heat Polska, przekonuje, że w ciągu 1 - 2 lat nie grozi nam gwałtowny przyrost "e-mobility". Zakładane są jednak inwestycje, które zwiększą możliwości sieci o 28 ys. MW, z czego ponad 20 tys. to źródła nowoczesne, mówi dyrektor Karolczyk dodając, ze najważniejsza jest budowa systemu inteligentnego umożliwiającego przepływ energii w obu kierunkach.
Fortum wspiera już takie działania np. w Sztokholmie gdzie przepływ energii odbywa się w wielu kierunkach. Żródła podstawowe uzupełniają tysiące mikroźródeł należących do drobnych użytkowników sieci, klientów działających w jednym systemie. Przy dużym obciążeniu, można wykorzystywać wszystkie elementy, a nawet baterie samych aut. O to chodzi w nowoczesnych układach, w razie potrzeby bateria samochodu jest ładowana, ale w razie konieczności energia zakumulowana w bateriach jest oddawana do sieci. Polskie prawo na razie nie jest rozwinięte w tym zakresie i nie ma możliwości tworzenia inteligentnej sieci ale w przyszłości z pewnością się to zmieni.

Jak potwierdza Grzegorz Grabowski, Członek Zarządu i dyrektor handlowy PKP Energetyka rezerwy mocy nie pozwoliłyby podłączyć do sieci jednocześnie wielu tysięcy samochodów elektrycznych. - Takiej ilości nie mamy i do 2016 r. raczej mieć nie będziemy. Konieczne jest stworzenie systemu, w którym odbiorcy energii będą jednocześnie jej dostawcami. Przy tym polityka państwa musi musi być tak budowana, aby były zachęty do kupowania e-aut ale również do budowy alternatywnych źródeł (np. fotowoltaika).

Dyrektor Grabowski zauważył, że dyskusja o e-mobility toczy się obok rozwiązań nt. e-train . Przedstawiciel szefostwa PKP Energetyka przypomina, że wiele lat temu. pokazując pierwszy elektrowóz, również wszyscy przyjmowali to z niedowierzaniem. Dzisiaj transport kolejowy zdominowany jest właśnie przez pojazdy elektryczne i nikogo to nike dziwi. - Analizujemy możliwości "zelektryfikowania" całej drogi obywatela do pracy - podjeżdża na dworzec e-samochodem, przesiada się się do e-pociagu i na kolejnym dworcu przesiada się do wypożyczonego e-pojazdu, tramwaju, trolejbusa.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 254 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

592 261 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 060 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.