Inwazja e-samochodów wyłączyłaby światło

Inwazja e-samochodów wyłączyłaby światło
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Załóżmy, że mamy w Polsce system zachęt do kupna samochodów elektrycznych i hybryd. Ludzie kupują na potęgę. Aut jest dużo: kilka-, kilkanaście tysięcy. Pewnego wieczoru los sprawia, że niemal wszystkie naraz są podłączane do sieci i ładowane. I co? Blackout? Czy istnieje niebezpieczeństwo, że zabraknie prądu? Czy polski system energetyczny jest przygotowany do inwazji e-aut?? Takie pytanie padło podczas sesji Europejskiego Kongresu Gospodarczego dotyczącej e-mobility.

Okazuje się, że polski system energetyczny dziś nie jest gotowy do zaspokojenia zwiększonego zapotrzebowania na prąd do ładowania dużej liczby samochodów elektrycznych. Krzysztof Karolczyk, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju Fortum Power & Heat Polska, przekonuje, że w ciągu 1 - 2 lat nie grozi nam gwałtowny przyrost "e-mobility". Zakładane są jednak inwestycje, które zwiększą możliwości sieci o 28 ys. MW, z czego ponad 20 tys. to źródła nowoczesne, mówi dyrektor Karolczyk dodając, ze najważniejsza jest budowa systemu inteligentnego umożliwiającego przepływ energii w obu kierunkach.

Fortum wspiera już takie działania np. w Sztokholmie gdzie przepływ energii odbywa się w wielu kierunkach. Żródła podstawowe uzupełniają tysiące mikroźródeł należących do drobnych użytkowników sieci, klientów działających w jednym systemie. Przy dużym obciążeniu, można wykorzystywać wszystkie elementy, a nawet baterie samych aut. O to chodzi w nowoczesnych układach, w razie potrzeby bateria samochodu jest ładowana, ale w razie konieczności energia zakumulowana w bateriach jest oddawana do sieci. Polskie prawo na razie nie jest rozwinięte w tym zakresie i nie ma możliwości tworzenia inteligentnej sieci ale w przyszłości z pewnością się to zmieni.

Jak potwierdza Grzegorz Grabowski, Członek Zarządu i dyrektor handlowy PKP Energetyka rezerwy mocy nie pozwoliłyby podłączyć do sieci jednocześnie wielu tysięcy samochodów elektrycznych. - Takiej ilości nie mamy i do 2016 r. raczej mieć nie będziemy. Konieczne jest stworzenie systemu, w którym odbiorcy energii będą jednocześnie jej dostawcami. Przy tym polityka państwa musi musi być tak budowana, aby były zachęty do kupowania e-aut ale również do budowy alternatywnych źródeł (np. fotowoltaika).

Dyrektor Grabowski zauważył, że dyskusja o e-mobility toczy się obok rozwiązań nt. e-train . Przedstawiciel szefostwa PKP Energetyka przypomina, że wiele lat temu. pokazując pierwszy elektrowóz, również wszyscy przyjmowali to z niedowierzaniem. Dzisiaj transport kolejowy zdominowany jest właśnie przez pojazdy elektryczne i nikogo to nike dziwi. - Analizujemy możliwości "zelektryfikowania" całej drogi obywatela do pracy - podjeżdża na dworzec e-samochodem, przesiada się się do e-pociagu i na kolejnym dworcu przesiada się do wypożyczonego e-pojazdu, tramwaju, trolejbusa.

Biorąc pod uwagę fakt, że polska energetyka w 90% opiera się na węglu, pojawia się od czasu do czasu wątpliwość czy aby samochody elektryczne nad Wisłą, są w istocie pojazdami elektrycznymi. Producenci prądu nie mają takich wątpliwości i przekonują, że ekologiczne obostrzenia nawet przy wytwarzaniu energii z węgla powodują, iż nie ma mowy o porównywalności silników elektrycznych do konwencjonalnych napędów spalinowych.

Dyrektor Karolczyk mówił: - Nie zgodzę się, że e-auta nie są ekologiczne. Rzecz idzie przecież nie tylko o CO2. Emisja w całym cyklu oczywiście ma miejsce ale w Polsce energetyka się mocno modernizuje. Poza tym powstaje bardzo dużo zróżnicowanych źródeł energii (wiatr, biomasa). Notujemy o wiele mniejszy wskaźnik emisyjności niż kiedyś. trzeba pamiętać o emisji pyłu i innych szkodliwych substancji będących efektem konwencjonalnego transportu. Wprowadzając elektryczne auta, wyprowadzamy zanieczyszczenia z miasta. Energetyka stosuje oczyszczanie spalin, wydajne systemy odpylania.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Inwazja e-samochodów wyłączyłaby światło

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!