Jak to jest z tym naszym moto-rynkiem?

Jak to jest z tym naszym moto-rynkiem?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Upłynął pierwszy kwartał 2009 r. na polskim rynku motoryzacyjnym. Przewidywane od pewnego czasu spowolnienie nie dało o sobie znać aż tak bardzo. Z pewnością zmalała liczba aut używanych w imporcie prywatnym. Z danych Ministerstwa Finansów wynika, iż przez pierwsze trzy miesiące sprowadzono ich 143 587 sztuk, czyli o ponad 40% mniej niż rok temu w tym samym okresie.

W marcu odnotowano istotny wzrost w stosunku do poziomu importu ze stycznia czy lutego. Dane marcowe jednak zdają się być nierzetelne, zawyżone o auta nowe sprowadzone do kraju, co wynikło ze zmiany ustawy o podatku akcyzowym i co tłumaczyłoby również nagły, gwałtowny wzrost w strukturze wiekowej udziału pojazdów najmłodszych, do 4 lat.

Z kolei sprzedaż aut nowych w Polsce nie spada w stosunku do analogicznego okresu ub.roku, a w lutym i marcu nawet nieco wzrosła. W ciągu trzech pierwszych miesięcy tego roku sprzedano 88 129 pojazdów. Część z tych aut trafiła do właścicieli za naszą zachodnią granicą, gdzie za sprawą dopłat do zakupu nowego auta przy zezłomowaniu samochodu starego, odnotowuje się wielki wzrost popytu, zwłaszcza na pojazdy mniejsze, z segmentu A i B. Wzmożone zakupy dokonywane przez zachodnich sąsiadów wywołały kolejki po niektóre popularne modele w naszych salonach. Zdarza się, że na odbiór nowo kupionego auta trzeba czekać nawet do września.

Wysoce niekorzystny kurs walut w naszym kraju obniżył opłacalność importu prywatnego. Kierowcy, którzy dotąd często decydowali się na sprowadzenie pojazdu na własną rękę, ograniczają się do poszukiwań na rynku krajowym. Taka sytuacja sprzyja sprzedaży używanych aut, których ceny w wyniku zwiększonego popytu wzrosły nawet do kilkunastu procent. Łatwiej teraz niż kiedykolwiek sprzedać niemal każdy używany pojazd.

Najbardziej poszukiwane przez nabywców są auta względnie młode, których niedobór jak zwykle występuje na polskim rynku. Równie dużą popularnością cieszą się samochody importowane z USA, gdyż wysoki kurs dolara amerykańskiego zahamował import tych aut, mających wielu zwolenników w Polsce.

Stale niepewna sytuacja gospodarki światowej, w tym również niepokoje na polskim rynku, doprowadziły do zwiększonego zainteresowania kierowców pojazdami tańszymi. Również coraz trudniejsze warunki otrzymania kredytu samochodowego wymuszają na klientach zainteresowanie pojazdami z niższej półki cenowej.

Media nieustannie przekazują informacje o kryzysie, który ze wzmożoną siłą uderzył właśnie w motoryzację, a branża bezdyskusyjnie przeżywa największy kryzys w swojej historii. Natomiast z punktu widzenia sytuacji w Polsce okazuje się, że sprzedaż nowych pojazdów trzyma się całkiem nieźle, a spadek popularność importu prywatnego jest po części równoważony przez zwiększony popyt na rodzimym rynku pojazdów używanych. Z drugiej strony kryzys spowodował wyraźny spadek produkcji samochodów nowych w Polsce i w tym sektorze nie możemy raczej liczyć na poprawę sytuacji . Jednak ogólna kondycja polskiego rynku motoryzacyjnego, w porwaniu do innych rynków w Europie, daje niewątpliwe powody do zadowolenia. Miejmy nadzieję, że kolejne miesiące br. nie będą gorsze.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Jak to jest z tym naszym moto-rynkiem?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!