PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Japończycy przenoszą z Chin produkcję aut do Tajlandii i na Filipiny

Autor: PAP
21-11-2012 13:09
Japończycy przenoszą z Chin produkcję aut do Tajlandii i na Filipiny
fot. PTWP

Japońskie firmy przenoszą produkcję samochodów z Chin do Tajlandii i na Filipiny, to wynik konfliktu politycznego między Japonią a Chinami o wyspy Diaoyu (japońskie Senkaku).

Sprzedaż japońskich samochodów w Chinach spadła od września o ponad 36 proc., tym samym udział japońskich aut w chińskim rynku spadł z 30 do 22 proc. Sześciu głównych producentów japońskich odnotowało straty. Wyjątek stanowił koncern Nissan, który zachował swoją pozycję rynkową, bo prawie 37 proc. akcji Nissana ma francuski koncern Renault.
Według specjalisty rynku motoryzacyjnego Hou Yenkun'a z banku UBS japońskie przedsiębiorstwa od kilku lat przygotowywały się do wycofania z Chin.

Proces ten uległ przyspieszeniu w wyniku napięcia politycznego między Japonią a Chinami, do którego doszło we wrześniu br. Zdaniem Hou przenosiny do innych krajów Południowo-Wschodniej Azji nie stanowią dla japońskich firm większego problemu. W gorszej sytuacji są Chińczycy, którzy byli ich partnerami biznesowymi - pozostają z fabrykami gotowymi do produkcji, ale bez technologii i marek, bo te zabierają firmy japońskie.

Prezes Toyoty Akio Toyoda, oświadczył 14 listopada br., że w nowe inwestycje koncernu w Tajlandii pozwolą osiągnąć docelową produkcję ponad 1 mln samochodów rocznie.

Rzecznik prasowy koncernu Toyota, w wypowiedzi dla prasy 13 listopada, stwierdził, że produkcja w Chinach zostanie utrzymana, ale będzie skierowana wyłącznie na rynek wewnętrzny. Wszystkie pojazdy przeznaczone na eksport będą pochodzić z Tajlandii.

Obecne chińskie sankcje ekonomiczne wobec Japonii szkodzą w tym samym stopniu Tokio, jak i Pekinowi - stwierdził prof. Zhang Jifeng na sympozjum ws. perspektyw współpracy między Chinami a Japonią, które odbyło się 20 listopada na Amoy University.

"Obie gospodarki są od siebie w dużym stopniu uzależnione i nierozważny bojkot towarów japońskich może otworzyć drogę konkurentom z USA i innych krajów. Stracą na tym chińscy partnerzy firm japońskich. Chińczycy mają zazwyczaj 49 proc. udziałów w tych firmach, a więc sankcje w równym stopniu uderzają w rodzimy biznes. Do tego dochodzą jeszcze straty wynikające z niższych podatków i spadku dochodów pracowników" - dodał.

Z ankiety japońskiego Ministerstwo Przemysłu, którą przeprowadzono wśród 10 tys. japońskich przedsiębiorstw działających w Chinach wynika, że ponad 30 proc. z nich od września poniosło straty, ale jednocześnie ponad połowa zadeklarowała chęć pozostania na tamtym rynku. A 16 proc. było gotowe na ograniczenie działalności lub wycofanie się z Chin.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 966 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

582 764 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.