Jesienne podsumowania dla polskiego motorynku

Jesienne podsumowania dla polskiego motorynku
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Wrzesień zaskoczył wszystkich niespodziewanym wzrostem sprzedaży, w stosunku do poprzedniego miesiąca, samochodów nowych w Polsce. Bardzo wysoki wynik 24 991 sprzedanych pojazdów, okazał się o ok. 8% wyższy niż przed rokiem. Był to najlepszy poziom sprzedaży odnotowany w miesiącu wrześniu od 2004 r., czyli od momentu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.

Przyczynę takiego poziomu sprzedaży ponownie tłumaczy się faktem, iż nawet ok. 25% sprzedanych w Polsce samochodów wyjeżdża poza granice kraju, głównie do Niemiec, gdzie są rejestrowane przez tamtejszych kierowców, korzystających z dopłat rządowych do zakupu nowego pojazdu.

Z kolei poziom importu prywatnego, który przez ostatnie lata był bardzo wysoki, w br. przeżywa załamanie. Do Polski trafiło do końca września ok. 526 tys. pojazdów używanych, aż 39% mniej niż w analogicznym okresie rekordowego roku 2008, informuje EurotaxGlass's. To znaczna różnica, zważywszy na to, iż przez ostatnie 5 lat Polskę zalewała fala używanych pojazdów z zachodnich krajów Unii Europejskiej.

Powodów takiego poziomu importu może być kilka, między innymi relatywnie wysoki w tym roku kurs euro oraz kryzys gospodarczy, wpływający w znacznym stopniu na ograniczenie ruchu na rynku motoryzacyjnym w kraju. Pojawiają się również teorie sugerujące, iż za niski poziom importu odpowiada brak podaży odpowiednich pojazdów na rynkach zachodnich, wywołany złomowaniem pojazdów ponad dziesięcioletnich w rządowych programach dopłat. Jednak struktura wiekowa importu prywatnego nie ujawnia znaczącego spadku udziału aut ponad dziesięcioletnich i wzrostu odsetka samochodów, o krótkim okresie eksploatacji, w imporcie prywatnym, co świadczy o tym, iż import spadł proporcjonalnie we wszystkich kategoriach wiekowych sprowadzanych pojazdów. Zatem teoria niewystarczającej ilości aut używanych na rynkach zachodnich, nie potwierdza się.

Ciągle na rynku wtórnym w Polsce najbardziej poszukiwane są samochody młode, w dobrym stanie technicznym. Auta ponad 10-letnie, wyprodukowane w ubiegłym wieku, bardzo trudno znajdują nabywcę. Przeciętny klient poszukuje samochodu w przedziale cenowym 20-40 tysięcy złotych. Zdecydowana większość nabywców kupuje auta za gotówkę. Klienci w Polsce, w związku z niepewna sytuacją ekonomiczną, unikają zaciągania kredytów na samochód.

Ponownie na rynku wtórnym bardziej poszukiwane są samochody z silnikami benzynowymi niż jednostki wyposażone w silniki Diesla. Popularnością cieszą się zwłaszcza pojazdy o małych pojemnościach, gdyż kierowcy w kraju nadal obawiają się wysokiego poziomu spalania. W Polsce z reguły nie przykłada się wielkiej wagi do tego, by auto było proekologiczne - decyzja o zakupie samochodu podejmowana jest pod kątem ekonomii własnej, nie ekologii.

Rynek motoryzacyjny na świecie przechodzi teraz burzliwy okres i choć zza naszych zachodnich granic docierają sygnały o powolnym zatrzymaniu trendów spadkowych to nadal w Europie, w krajach które nie wprowadziły dopłat do zakupu aut nowych, spadek sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem ub.roku jest bardzo znaczny i sięga w skrajnych przypadkach nawet ponad 60%. W Polsce sytuacja nie jest tragiczna ale nie da się ocenić jej jako bardzo optymistycznej. Rok 2009 raczej nie powinien zakończyć się wielkim załamaniem rynku.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Jesienne podsumowania dla polskiego motorynku

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!