Jeśli płace za bardzo wzrosną, nic nie zatrzyma koncernów nad Wisłą

Jeśli płace za bardzo wzrosną, nic nie zatrzyma koncernów nad Wisłą
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Producenci pojazdów działający w naszym kraju od lat opierają swoje sukcesy głównie na stale i szybko rosnącym eksporcie. Taka sytuacja może cieszyć dopóty, dopóki eksport dotyczy pojazdów. Gorzej, gdy obejmuje również pracowników.

Firmy motoryzacyjne, które w Polsce zlokalizowały część swojej produkcji, są zadowolone z jakości powstających u nas samochodów czy podzespołów, pisze Puls Biznesu. Gazeta cytuje Rafała Orłowskiego z Polskiej Izby Motoryzacji: - W znakomitej większości przypadków polskie fabryki są w koncernach uznawane za najlepsze lub jedne z najlepszych. Nie ma zastrzeżeń co do jakości ani terminowości.

W 2008 r. polski moto-przemysł czeka uruchomienie produkcji kolejnego modelu. W tyskim Fiacie rozpocznie się montaż nowego Forda Ka, Planowane jest także zwiększenie produkcji Fiata 500 i nowe modele Aveo z Żerania.

Orłowski: - Jeśli sprawdzą się prognozy producentów, to możemy oczekiwać kolejnego rekordu. PIM zakłada, że w 2008 r. cztery działające w naszym kraju fabryki opuści ponad 1 mln samochodów. Będzie to najlepszy rok w historii przemysłu motoryzacyjnego w Polsce.

Szacuje się, że w tej chwili w polskim przemyśle samochodowym pracuje około 185 tys. pracowników, a potrzeba będzie więcej. Ludzie żądają wyższych wynagrodzeń, a wszystkiemu winna jest... dobra koniunktura. Polska powoli dojrzewa do roli samochodowego potentata - oczywiście pod względem produkcji, pisze Puls Biznesu. W 2006 roku w naszym kraju powstało ponad 714 tys. (1,42% z ok. 50 mln aut wyprodukowanych na świecie). W ostatnich latach Polska plasowała się w Europie na VII i VIII miejscu pod względem produkcji pojazdów. Być może nigdy nie będziemy produkowali więcej aut niż Niemcy, ale wyprzedzenie Czech jest jak najbardziej możliwe. Problem w tym, że za boomem produkcyjnym idą żądania pracowników, domagających się większego udziału w profitach płynących z gospodarczego i motoryzacyjnego rozkwitu kraju. (..) przedakcesyjne hasło zrównania plac zaczyna się realizować. Tyska fabryka Fiata stała się drugim co do wielkości, po czeskiej Skodzie, zakładem motoryzacyjnym w naszej części Europy. Oprócz pandy i 500 ruszy tam produkcja małego forda. Fiat już zatrudnił kilkuset nowych pracowników i nie zamierza na tym poprzestać. Na pełnych obrotach pracują Gliwice (fabryka GM) i poznańskie zakłady VW. Również jelczańska fabryka silników Toyoty nie narzeka na przerosty zatrudnienia.

Wygląda na to, że znika główny powód przenoszenia fabryk samochodowych z Europy Zachodniej na Wschód, w tym do Polski - niskie koszty pracy. Koszty rosną, pojawiają się naciski i żądania płacowe.

Jak wielką władzę dzierżą w swoich rękach pracownicy, pokazuje przykład giganta motoryzacyjnego na świecie - General Motors. Amerykański koncern od dawna jest w poważnych tarapatach, a lekarstwem może być zmniejszenie i restrukturyzacja produkcji. GM zamknął w zeszłym roku 12 fabryk i zwolnił kilkadziesiąt tysięcy ludzi. Tyle że odprawy dla zwalnianych też kosztują - GM kosztowało to 5 mld USD.

Oficjalnie, póki co, polskie fabryki nie boją się odpływu kadr, choć nasi południowi sąsiedzi starają się rekrutować Polaków do swojego przemysłu motoryzacyjnego. Polskie zakłady zapewniają, że dadzą sobie z tym problemem radę, przyznają jednak, że kłopoty z kadrami są największymi, z jakimi boryka się polski sektor motoryzacyjny.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!