PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kampania popularyzująca alkomaty wśród kierowców

Autor: PAP
13-10-2009 15:57

Co piątemu kierowcy zdarzyło się prowadzić samochód, mimo braku pewności, czy jest trzeźwy; ponad połowa kierowców nie wie, jaka jest dopuszczalna ilość alkoholu we krwi - wynika z badań przeprowadzonych w ramach kampanii "Alko-Casco - Alkomat w każdym aucie", której drugą edycję zainaugurowano we wtorek w Warszawie.

Organizatorzy akcji zwracają uwagę na problem nieświadomie nietrzeźwych kierowców. Udział w kampanii biorą Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego oraz krajowy duszpasterz kierowców ks. dr Marian Midura.
"Prowadzenie pojazdu po spożyciu alkoholu jest grzechem. Katechizm Kościoła katolickiego mówi: +Ci, którzy w stanie nietrzeźwym lub na skutek nadmiernego upodobania do szybkości zagrażają bezpieczeństwu drugiego człowieka i swemu własnemu - na drogach, na morzu lub w powietrzu - ponoszą poważną winę+" - przypomniał ks. Midura. Podkreślił, że świadomość, iż przez brak odpowiedzialności moglibyśmy spowodować zagrożenie dla siebie i innych osób, może towarzyszyć człowiekowi latami.

"Nie mamy wiedzy, co dzieje się z alkoholem w naszym organizmie, jak długo jest przyswajany i wydalany. Nie zdajemy sobie sprawy, że nawet jeden kieliszek wpływa na nasz mózg, może zaburzać koncentrację, podzielność uwagi, opóźnia refleks, zawęża pole widzenia" - mówiła dr Jadwiga Bąk z Zakładu Psychologii Transportu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego.

Największym problemem jest subiektywne postrzeganie czasu przez osoby spożywające alkohol. "Większość z nas nie wsiadłaby do samochodu po pięciu godzinach od wypicia ostatniego drinka, ale często zdarza się, że pijemy wieczorem, a rano wsiadamy za kierownicę. Mylnie odnosimy wrażenie, że minęło więcej czasu dzięki przespanej nocy" - podkreślił mł. insp. Marek Konkolewski z Biura Ruchu Drogowego KGP.

Szacuje się, że w Polsce jest ok. 20 mln kierowców; badania wskazują, że wielu z nich dotyczy syndrom tzw. "nieświadomie nietrzeźwego kierowcy". Są to osoby, które siadają za kierownicą, sądząc, że upłynęło już wystarczająco dużo czasu od momentu spożycia alkoholu. Badanie zlecone przez organizatorów kampanii wskazuje, że co piątemu kierowcy pijącemu alkohol przynajmniej raz w miesiącu, zdarzyło się prowadzić samochód mimo braku pewności, czy jest trzeźwy (to ok. 4 mln kierowców), co dziesiątemu kierowcy zdarzyło się prowadzić samochód, pomimo ostrzeżeń o byciu nietrzeźwym.

Co więcej, ponad połowa respondentów nie wie, jaka jest dopuszczalna ilość alkoholu we krwi, aż 70 proc. kierowców ma błędne zdanie na temat metabolizowania się alkoholu w organizmie: np. nie wie, jaki wpływ ma posiłek na szybkość spalania alkoholu. Jednak ponad 70 proc. z nich deklaruje, że nie wsiedliby za kierownicę, gdyby alkomat wskazał stan nietrzeźwości.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 966 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

582 764 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.