KE rewiduje zasady ws. sprzedaży i serwisu samochodów

KE rewiduje zasady ws. sprzedaży i serwisu samochodów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Komisja Europejska zaproponowała w poniedziałek utrzymanie ograniczających konkurencję zasad umożliwiających konstruktorom samochodów zakładanie sieci punktów napraw i serwisowania samochodów na wyłączność.

Natomiast już tylko do 2013 KE chce przedłużyć obowiązujące obecnie zasady co do dystrybucji nowych samochodów, a to oznacza, że producenci samochodów już tylko przez trzy lata będą mogli zakładać sieci sprzedaży dealerskiej na wyłączność.

"Koszty samochodów stanowią znaczną część budżetu gospodarstw domowych. Konkurencja jest więc żywotna zarówno w sektorze sprzedaży, jak i naprawy. Nasza analiza pokazuje, że konkurencja jest intensywna jeżeli chodzi o sprzedaż. Nie ma więc powodu, by traktować ten sektor inaczej niż inne" - powiedziała komisarz ds. konkurencji Neelie Kroes.

Inaczej, zdaniem Kroes, sytuacja wygląda na rynku napraw i serwisowania. "Ten sektor jest znacznie bardziej narażony na problemy konkurencji. Dlatego zaproponowaliśmy utrzymanie specyficznych zasad w tej dziedzinie" - dodała.

KE zaproponowała możliwość utrzymania sieci napraw na wyłączność tylko dla przedsiębiorstw, których udział w rynku wynosi poniżej 30 procent.

KE już w lipcu rozpoczęła konsultacje publiczne w sprawie unijnego rozporządzenia dotyczącego sprzedaży i serwisowania samochodów. Rozporządzenie to wygasa w maju 2010 i KE musi albo je przedłużyć albo zastąpić innym aktem legislacyjnym.

Zainteresowane strony mogą składać swe opinie i komentarze do 10 lutego w sprawie propozycji KE, które mają obowiązywać do 2013 roku. Następnie KE planuje zniesienie antymonopolowych wyjątków w sektorze motoryzacyjnym.

Chodzi o obowiązujące od 2002 r. "rozporządzenie GVO w zakresie dystrybucji i serwisowania pojazdów silnikowych". Umożliwia ono producentom zakładanie sieci sprzedaży dealerskiej na wyłączność, a także gwarantuje prawo klientów do konkurencyjnych cenowo nieoryginalnych części zamiennych oraz serwisowania samochodów w nieautoryzowanych warsztatach bez utraty gwarancji.

KE zapowiedziała w poniedziałek, że "zamierza" wydać specyficzne dyspozycje, jeżeli chodzi o rynek części zamiennych, tak aby "zapewnić niezależnym warsztatom dostęp do części oryginalnych", a także, by producenci nieoryginalnych części zamiennych "mogli dalej je oznakowywać swoją marką i dostarczać na rynek po sprzedaży".

Ponadto KE planuje też specjalne wytyczne, które wyjaśnią inne problemy konkurencji - "na przykład, gdy konstruktor samochodowy odmawia uznania gwarancji, jeśli samochód był naprawiany w niezależnym warsztacie".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: KE rewiduje zasady ws. sprzedaży i serwisu samochodów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!