Kierowcy się zrzucą na nowe wagony dla kolei

Kierowcy się zrzucą na nowe wagony dla kolei
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Od przyszłego roku wzrośnie opłata paliwowa doliczana do każdego litra paliwa. Dodatkowe wpływy od kierowców rząd chce przeznaczyć na zakupu wagonów kolejowych.

Rząd postanowił pomóc województwom sfinansować wymianę wagonów kolejowych przez spółki PKP Przewozy Regionalne - pisze "Gazeta Wyborcza". Da na to 200 mln zł w tym roku oraz po 100 mln zł w latach 2010-15.

Pieniądze popłyną z Krajowego Funduszu Drogowego (KFD), który gromadzi dochody z opłaty paliwowej doliczanej do każdego litra paliwa na stacji benzynowej. Dziś rząd ma przyjąć projekty nowelizacji ustaw o autostradach płatnych i KFD, Funduszu Kolejowym oraz o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, które wprowadzają te zmiany.

Ta operacja uszczupli jednak o 830 mln zł kwotę, jaką do 2015 r. KFD miał wydać na budowę nowych dróg. "Skutkiem tego będzie konieczność dokonania korekty w prognozach finansowych KFD i w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012" - pisze Ministerstwo Infrastruktury w uzasadnieniu do projektów ustaw. Po prostu - zabrakłoby pieniędzy na budowę autostrad i dróg ekspresowych na Euro 2012. Tego resort infrastruktury nie chciał i pieniądze na uzupełnienie niedoborów po dofinansowaniu kolei znalazł w kieszeni kierowców.

Od 2010 r. stawka opłaty paliwowej wzrośnie ze 116 do 125 zł za tonę paliwa, a w kolejnych latach będzie rosła o wskaźnik inflacji - przewiduje nowelizacja ustawy o płatnych autostradach i KFD, którą dziś ma przyjąć rząd. - To oznacza wzrost opłaty od jednego litra benzyny z 10,6 do około 11,5 grosza, mniej więcej o 1 grosz na litrze - ocenia Szymon Araszkiewicz, analityk firmy e-petrol.pl.

Na podniesieniu stawki opłaty paliwowej mają jednak skorzystać nie tylko koleje, ale także drogi - przekonuje Ministerstwo Infrastruktury. W jaki sposób? Rząd chce dokonać rewolucji w finansowaniu inwestycji drogowych. Postanowił zaoszczędzić blisko 10 mld zł rezerw budżetowych, które miały trafić na budowę dróg. Teraz ich finansowaniem ma się zająć KFD. Oprócz dochodów z opłaty paliwowej, na konto Funduszu mają wpływać pieniądze pożyczane przez Bank Gospodarstwa Krajowego w międzynarodowych instytucjach finansowych. Bank ma też zasilać KFD wpływami z emisji obligacji. Na spłatę wszystkich tych długów zostaną przeznaczone pieniądze z opłaty paliwowej. I rząd musi podnieść stawkę opłaty, aby po dofinansowaniu kolei nie uszczuplić dochodów przeznaczonych na drogi.

Po zmianie przepisów pieniądze z KFD będzie można wykorzystywać nie tylko na budowę nowych autostrad, ale także na wykupy gruntów, prace przygotowawcze, a nawet na utrzymanie sieci dróg krajowych. Dotąd na utrzymanie dróg Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad dostawała z budżetu część dochodów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kierowcy się zrzucą na nowe wagony dla kolei

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!