Klasa niższa średnia najpopularniejszym segmentem rynku

Klasa niższa średnia najpopularniejszym segmentem rynku
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Samochody klasy niższej średniej stanowią niemal jedną trzecią tegorocznej sprzedaży aut osobowych. Do tego segmentu należą np. Fiat Bravo, Ford Focus, Opel Astra, Toyota Corolla, VW Golf, Kia cee'd, Hyundai i30, Renault Megane lub Citroen C4.

W pierwszym kwartale br. sprzedano w Polsce 86 926 samochodów osobowych. Do prawie 20% wzrostu przyczyniły się większe wyniki sprzedaży w 9 segmentach rynku. Tylko trzy segmenty odnotowały mniejszą sprzedaż niż przed rokiem. Najbardziej dotkliwy spadek odnotowały samochody klasy wyższej - wynik 1 077 aut jest o prawie 7,5% mniejszy niż rok wcześniej. O niespełna 4,8% mniejszy wynik uzyskała grupa vanów (599), a 1,5% spadek wykazały auta mini plus, któe znalazły 4 118 nabywców.

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar wskazuje, że na szczególną uwagę zasługują wskaźniki wzrostu kilku segmentów pojazdów. Najwyższym tempem wzrostu wyróżnia się segment aut terenowych - 5 296 szt. (+66,4%). O ponad 40,6% zwiększyła się sprzedaż samochodów klasy niższej średniej (do 28 435 szt.), które w imponującym stylu umocniły się na pozycji lidera rynku - wzrost udziału z 27,8 do 32,7%. 30% wzrost wykazał segment najmniejszych aut na rynku (do 1 133 szt.), a nieco wolniej zwiększa się sprzedaż dwóch grup vanów: kombi vany znalazły 2 825 nabywców (+26,9%), a małe vany zostały kupione przez 3 398 osób (+25,0%).

Wymienione segmenty rynku, dzięki wysokiej dynamice wzrostu sprzedaży, umocniły swoją pozycję na rynku krajowym, natomiast nie pozwoliły na to wyniki pozostałych grup. Segment aut luksusowych, mimo 16% wzrostu tegorocznej sprzedaży (do 225 szt.) zaledwie zachował udział rynkowy na poziomie sprzed roku (0,26%). Klasa wyższa średnia, której sprzedaż jest o 14,9% większa niż rok wcześniej i wyniosła 14 029 szt., zmniejszyła swój udział w rynku z 16,8 do 16,1%. Najdotkliwszą stratę udziału w skali rynku odnotował segment aut małych: z 34,2 do 29,3%.

Średnia ważona cena samochodu osobowego, sprzedanego w I kw. br. wyniosła 70,5 tys. zł i była o 2,8% wyższa niż przed rokiem. Największy, 18% wzrost tak liczonej ceny odnotowały auta mini, natomiast największy spadek - o 5,4% - dotyczy aut terenowych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!