Samochody klasy niższej średniej stanowią niemal jedną trzecią tegorocznej sprzedaży aut osobowych. Do tego segmentu należą np. Fiat Bravo, Ford Focus, Opel Astra, Toyota Corolla, VW Golf, Kia cee'd, Hyundai i30, Renault Megane lub Citroen C4.
Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar wskazuje, że na szczególną uwagę zasługują wskaźniki wzrostu kilku segmentów pojazdów. Najwyższym tempem wzrostu wyróżnia się segment aut terenowych - 5 296 szt. (+66,4%). O ponad 40,6% zwiększyła się sprzedaż samochodów klasy niższej średniej (do 28 435 szt.), które w imponującym stylu umocniły się na pozycji lidera rynku - wzrost udziału z 27,8 do 32,7%. 30% wzrost wykazał segment najmniejszych aut na rynku (do 1 133 szt.), a nieco wolniej zwiększa się sprzedaż dwóch grup vanów: kombi vany znalazły 2 825 nabywców (+26,9%), a małe vany zostały kupione przez 3 398 osób (+25,0%).
Wymienione segmenty rynku, dzięki wysokiej dynamice wzrostu sprzedaży, umocniły swoją pozycję na rynku krajowym, natomiast nie pozwoliły na to wyniki pozostałych grup. Segment aut luksusowych, mimo 16% wzrostu tegorocznej sprzedaży (do 225 szt.) zaledwie zachował udział rynkowy na poziomie sprzed roku (0,26%). Klasa wyższa średnia, której sprzedaż jest o 14,9% większa niż rok wcześniej i wyniosła 14 029 szt., zmniejszyła swój udział w rynku z 16,8 do 16,1%. Najdotkliwszą stratę udziału w skali rynku odnotował segment aut małych: z 34,2 do 29,3%.
Średnia ważona cena samochodu osobowego, sprzedanego w I kw. br. wyniosła 70,5 tys. zł i była o 2,8% wyższa niż przed rokiem. Największy, 18% wzrost tak liczonej ceny odnotowały auta mini, natomiast największy spadek - o 5,4% - dotyczy aut terenowych.