PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kobalt na celowniku joint venture Toyoty, Hondy i Panasonica

Autor: PAP/PSZ
22-01-2019 21:36
Kobalt na celowniku joint venture Toyoty, Hondy i Panasonica

Elektryfikacja samochodów znacznie zwiększa światowe zapotrzebowanie na kobalt.

Fot. Yauhen_D / Shutterstock.com

Wiodący producenci pojazdów i akumulatorów z Japonii, w tym Toyota, Honda i Panasonic, rozważają założenie spółki typu joint venture w celu wspólnego pozyskiwania kobaltu do produkcji jednostek elektrycznych - poinformowała 22 stycznia agencja Kyodo.

Powołując się na źródła bliskie sprawie, agencja zaznaczyła, że spółka miałaby powstać w ciągu około roku, a każda z firm zakupiłaby do około 10 proc. jej udziałów. Projekt utworzenia joint venture i wspólnych negocjacji z krajami posiadającymi kopalnie kobaltu uzyskał poparcie japońskiego ministerstwa gospodarki. Dołączenie do inicjatywy rozważają Nissan, Suzuki, Mazda, Subaru i Mitsubishi - zauważyło Kyodo.
Według analityków dostawy kobaltu mogą nie zaspokajać popytu na ten surowiec już w 2020 r. Agencja wskazała, że jest to związane ze zwiększającą się produkcją pojazdów elektrycznych, zwłaszcza w Chinach i Europie, wywołaną potrzebą spełniania bardziej rygorystycznych przepisów dotyczących emisji spalin. Kyodo dodało, że chińskie firmy gromadzą obecnie zasoby kobaltu na całym świecie.

Według japońskiego ministerstwa przemysłu 54 proc. światowych dostaw kobaltu w 2016 r. pochodziło z Konga. Celem resortu jest sprawienie, aby do 2050 r. wszystkie nowe pojazdy osobowe w Japonii w pełni lub częściowo były zasilane energią elektryczną.

Rozwój elektromobilności, magazynowania energii oraz elektronicznych urządzeń mobilnych wymaga dużych ilości materiałów ziem rzadkich. Niezbędny jest więc rozwój górnictwa tych minerałów.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (2)

  • Zdzisław 2019-01-23 23:29:39
    Magazynowanie energii nie musi być prowadzone z wykorzystaniem deficytowych metali - to błędna droga, bo ekwiwalentem technik akumulatorowych elektrycznie jest technika akumulacji energii pod postacią ciepła we wielkopojemnych zbiornikach gorącej wody. Jeden metr sześcienny wody, ogrzewany od zera do stu stopni Celsjusza pochłonie lub wyda przy ochładzaniu go tyle energii cieplnej, ile jej można uzyskać ze spalenia 11 kilogramów węgla dobrej jakości, a więc o kaloryczności 6,5 Mcal/kg. Wykorzystująca grawitacyjne spadanie wody elektrownia szczytowo-pompowa byłaby konkurencyjna w tej wydajności dopiero wtedy, gdyby mogła wykorzystywać spadek wody z wysokości 42,2 kilometra - czyli pod tym względem gorąca woda jest bezkonkurencyjna. Jej zbiornik o kształcie walca i mający wysokość równą swej średnicy, przy wielkości 100 metrów każdego z tych wymiarów będzie miał pojemność 785 tys. m sześc, co pozwoli na kilkugodzinne zasilanie bloku elektrowni parowej, pracującej na niskotemperaturowym w parowaniu medium roboczym i mającej moc rzędu kilkuset megawatów. Ładować taki zbiornik można ciepłem sprężanego powietrza, które potem, po rozprężeniu powrotnym z oddaniem części energii sprężania, może być wykorzystywane do klimatyzacji miast, położonych w klimacie kontynentalnym, a więc silnie nagrzewanych w lecie. Powietrze, pobierane w temperaturze 30 stopni Celsjusza i sprężane do osiągnięcia temperatury 100 stopni Celsjusza wymaga sprężenia go zaledwie do niepełnych trzech atmosfer, a sprawność sprężania wyniesie około czterech, czyli z energii napędowej tylko około jednej czwartej ciepła w zbiorniku będzie pochodziło z tego źródła, a reszta to ciepło pierwotne powietrza, przetransformowane do wyższych temperatur przy jego zmniejszanej sprężeniem objętości. Powietrze rozprężane od 4 do 1 at i od 4 stopni Celsjusza - obniży swoją temperaturę do -84 stopni Celsjusza, może więc bardzo wydajnie służyć do celów klimatyzacyjnych w gorących okresach roku. W tym systemie akumulacji energii możemy nią gospodarować na dwa fronty - otrzymując zarówno wysokie, jak i niskie temperatury materii, obie w określonych warunkach pożądane, a zastosowane w tym systemie materiały nie będą raczej deficytowe i nie będą też tak mocno zagrażały przyrodzie ewentualnymi skażeniami, jak akumulatory elektryczne.
  • Kamilek 2019-01-25 14:39:41
    Dobrze, że powstanie taka spółka. Widać koncerny stawiają na elektryczne auta i chcą je rozwijać. W ogóle nie dziwi mnie, że toyota ma sie znaleźć w tej spółce, oni zawsze są za nowoczesnymi rozwiązaniami, przecież dzięki nim mamy teraz tyle hybryd :)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.95.23.35
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


POLSKA I ŚWIAT

28 101 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

552 005 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 187 ofert w bazie

397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.