PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kolejna rewolucja w Iranie. Tym razem motoryzacyjna

Autor: wnp.pl (PIM)
28-12-2017 12:49 |  aktualizacja: 28-12-2017 13:46
Kolejna rewolucja w Iranie. Tym razem motoryzacyjna

W Iranie wytwarzanych jest kilka starszych modeli Peugeota, a wkrótce ma ruszyć produkcja modelu 301.

Fot. Materiały prasowe

Iran podniósł znacznie cła na importowane samochody i zezwolił na sprowadzanie samochodów z silnikami o pojemności 2,5-3 litry. Większe nadal są zabronione. Skok ceł ma wspierać rodzimą produkcję.

  • Iran produkuje już ponad milion aut rocznie. Import nie sięga jednej dziesiątej tej liczby.
  • Ceny importowanych samochodów w Iranie wzrosły niemal o połowę.
  • Import części do produkcji aut wzrósł o ponad 80 proc.
Irańskie władze w czerwcu zablokowały internetowy system rejestracji importowanych samochodów i na kilka miesięcy praktycznie wstrzymały import. Według oficjalnych informacji czekan na przyjęcie przez rząd proponowanych zmian przepisów, który miałaby mocniej wesprzeć rodzimą produkcję, a także eksport irańskich samochodów. Teraz system ma znowu zacząć działać, ale już przy nowych stawkach cła.

Czytaj także: Perskie nadzieje - jakie możliwości otwierają się przed polskim biznesem w Iranie

Według irańskiej "Financial Tribune" cła na samochody z silnikami do 1,5 l wzrosły do 55 proc., z silnikami 1,5 -2 l do 75 proc. Ostatnia grupa to samochody z silnikami 2-2,5 l, za które trzeba płacić 95 proc. cła – niemal o połowę więcej niż poprzednio.  W starych przepisach to była górna granica pojemności. Większe auta uznawane były za luksusowe i ich import był zabroniony.  Obecnie można sprowadzać samochody z silnikami od 2,5 do 3 l, ale cło na nie to aż 130 proc.! Samochody z silnikami większymi lub kosztujące ponad 40 tys. dolarów są zabronione jako luksusowe.

Na razie nie wiadomo, jak irański rynek odczuje te wzrosty. Ceny importowanych aut i tak już szybują niezwykle wysoko, do czego przyczyniło się zamknięcie oficjalnego rynku. Według "Financial Tribune" cena Lexusa NX200 wzrosła o 45 tys. dolarów (to więcej niż taki samochód kosztuje w USA!), sięgając 131 tys. dolarów. Ceny Hyundaia Santa Fe wzrosły o 16 tys. dolarów (to połowa ceny auta w USA) do 71,5 tys. dolarów. Ceny importowanych aut poszły w górę średnio o 40 proc.

Czytaj także: Renault podpisał w Iranie rekordowy kontakt wart 660 mln euro

Serwis wskazuje także, że poprzedni system nie miał dużego wpływu na irański rynek – w ubiegłym roku (irańskim, kończącym się 20 marca) sprowadzono 76 059 samochodów, podczas gdy produkcja krajowa przekroczyła 1 milion sztuk. Na razie nic nie wskazuje na odwrócenie trwającego od kilku lat trendu wzrostowego. W ciągu pierwszych 8 miesięcy obecnego irańskiego roku import części samochodowych wzrósł o 83 proc. rok do roku. Po ryżu i kukurydzy to trzeci pod względem ważności importowany produkt. Ten wzrost to wynik rosnącej obecności zagranicznych producentów aut w Iranie, gdzie wytwarzają oni samochody przy współudziale tamtejszych firm.
Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 672 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

585 497 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 060 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.