Komisja Europejska rozczarowała ekologów ws. emisji CO2 w transporcie

Komisja Europejska rozczarowała ekologów ws. emisji CO2 w transporcie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Organizacje pozarządowe wyraziły rozczarowanie tym, że propozycje KE ws. ograniczenia emisji CO2 w transporcie są mało ambitne. Jedna z nich nazwała je "świątecznym prezentem pod choinkę" od szefa KE Jean-Claude'a Junckera dla przemysłu samochodowego.

  • Od 2013 r. emisje gazów cieplarnianych w transporcie sukcesywnie rosną.
  • Organizacja Transport & Environment nazwała propozycje KE "świątecznym prezentem pod choinkę" od szefa KE Junckera dla przemysłu samochodowego.
  • Dla ekologów cel redukcji emisji CO2 o 30 proc. jest niewystarczający.

Wśród organizacji krytykujących propozycje jest m.in. Greenpeace, który uważa, że KE nie udało się przedstawić ambitnego planu rozwoju ekologicznego transportu na najbliższe lata. Zdaniem dyrektora Greenpeace ds. polityki klimatycznej Ansgara Kiene jest to blokowane poprzez "obsesję na punkcie samochodów osobowych i silnika spalinowego".

"Miasta i rządy w całej Europie robią znacznie więcej, co pokazuje, jaki jest wpływ lobby samochodowego na Komisję. Jedynie przy mniejszej liczbie samochodów na drogach, zdecydowanym zaangażowaniu w energię odnawialną i lepszym dostępie do ekologicznych, inteligentnych i współdzielonych środków transportu UE może osiągnąć cele związane ze zmianą klimatu i poprawić jakość powietrza, którym oddychamy" - powiedział w środę Kiene.

Podkreślił, że od 2013 r. emisje gazów cieplarnianych w transporcie sukcesywnie rosną. Według Europejskiej Agencji Środowiska transport drogowy odpowiada za 73 proc. emisji w całym transporcie w Europie. Znaczna część z tego to emisja z samochodów osobowych.

Organizacja Transport & Environment nazwała propozycje KE "świątecznym prezentem pod choinkę" od szefa KE Junckera dla przemysłu samochodowego. W komentarzu organizacji napisano, że choć 30-proc. cel dla niskoemisyjnych pojazdów to krok do przodu, jednak brak kar za niestosowanie się do niego spowoduje, że będzie on w dużej mierze nieskuteczny. "Przepisy zostały zmiękczone w ostatniej chwili po konsultacjach między biurem prezydenta Junckera a Matthiasem Wissmannem, szefem niemieckiego stowarzyszenia lobby samochodowego (VDA)" - odnotowano.

W opinii organizacji KE nie poradziła sobie również z przedstawieniem ambitnego planu redukcji emisji CO2 w transporcie. Dyrektor ds. transportu w Transport & Environment Greg Archer wskazał, że cel redukcji emisji CO2 o 30 proc. jest niewystarczający.

Zdaniem Monique Goyens, dyrektor generalnej Europejskiej Organizacji Konsumentów (BEUC), KE "wlecze się" z rozwiązaniem problemu transportu drogowego w UE. "Czy tą propozycją KE prezentuje solidną, długoterminową strategię wprowadzania technologii na rynek, które obniżą emisje i koszty prowadzenia pojazdów? A może (Komisja) nie chce naruszyć nadrzędnych interesów europejskiej branży motoryzacyjnej? Wydaje się, że po raz kolejny mamy do czynienia z tym drugim" - napisała.

Zaznaczyła, że BEUC przykładowo martwi decyzja o braku wiążącego celu dla udziału w rynku pojazdów elektrycznych. "Dlaczego jest tak wiele oporu przeciw temu, podczas gdy europejscy producenci samochodów przygotowują się do dostosowania się do podobnych przepisów w Chinach? Czy istnieje powód, by powstrzymywać europejskich konsumentów przed wyborem innowacyjnych technologii?" - podkreśliła.

W środę 8 listopada KE przedstawiła propozycję, zgodnie z którą produkcja niskoemisyjnych, głównie elektrycznych samochodów w Europie powinna do 2030 r. wzrosnąć do 30 proc. Propozycja Komisji Europejskiej nie przewiduje kar dla producentów, którzy nie osiągną proponowanego progu.

Komisja Europejska zaproponowała też zmniejszenie o 30 proc. do 2030 r. emisji CO2 w nowych samochodach osobowych i dostawczych produkowanych w Europie.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Komisja Europejska rozczarowała ekologów ws. emisji CO2 w transporcie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!