PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Koncerny samochodowe stawiają na ekologię

Autor: Rzeczpospolita
22-10-2007 05:17

Na tokijskim Salonie Samochodowym, producenci rywalizują w technologiach. Toyota udowadnia, że przyszłość mają auta hybrydowe. Europejscy producenci są zaś zdania, iż wygra olej napędowy, a Amerykanie skłaniają się ku elektryczności

Japoński koncern Toyota, który zapowiedział, że w tym roku zdetronizuje GM, lidera na liście producentów aut, musiał wycofać z rynku ponad milion pojazdów, bo nawalały w nich układy kierownicze, napęd, pompy paliwowe. Japońskie ministerstwo transportu nakazało Toyocie jak najszybsze uporanie się z kłopotami. Koncern musiał też przedłożyć w resorcie plan działania w przypadku wykrycia kolejnych defektów - przypomniała "Rzeczpospolita".
Japoński koncern ma także problemy z własnym kurczącym się rynkiem, bo ludzie wolą kupić telewizor plazmowy, niż zmienić auto. Dlatego konkurencja w USA, Europie i reszcie Azji będzie jeszcze bardziej zażarta. Toyota już obniżyła prognozę produkcji do 1,65 z planowanych 1,72 mln aut.

Jak można się było spodziewać, w Tokio producenci rywalizują głównie w technologiach, chociaż sami nie mają pewności, która z nich wygra w przyszłości. - Toyota stara się udowodnić, że przyszłość mają auta hybrydowe. Europejscy producenci są zdania, że wygra "czysty" olej napędowy, Amerykanie skłaniają się ku elektryczności, która pozostaje najdroższym rozwiązaniem, oraz silnikom wodorowym, które nie emitują spalin, tylko wodę, albo biopaliwom. W tej chwili jednak widać, że będzie to koktajl najróżniejszych rozwiązań - tłumaczy w "Rz" Christopher Richter, analityk rynku motoryzacyjnego z banku inwestycyjnego CLA.

Ale to Japończycy, a nie Europejczycy, starają się stać pionierami na rynku nowoczesnych silników diesla. Auta z takim napędem będą tańsze w eksploatacji niż silniki hybrydowe wykorzystujące mieszankę benzyny i elektryczność. Może być i tak, że tak jak rywalizują ze sobą napędy benzynowe i wysokoprężne, kiedyś konkurencja będzie między hybrydami i czystym dieslem, uważa Koji Endo z Credit Suisse.

Na rynku hybryd Toyota pozostaje niekwestionowanym liderem, chociaż 12 lat temu, kiedy w Tokio pokazano pierwszego priusa, nikt poza producentem nie traktował go poważnie. Tymczasem Toyota pokazuje w Tokio auta sportowe napędzane silnikami hybrydowymi, przekonując niedowiarków, że takie rozwiązanie wcale nie jest niemożliwe. Auta oszczędne również ważą mniej. Jeden z modeli Toyoty - 1/X, którego akumulator ładuje się po podłączeniu do gniazdka elektrycznego, jest o dwie trzecie lżejszy od priusa - czytamy w dzienniku.

Z kolei Honda przygotowuje produkcję aut bezpieczniejszych, których karoseria będzie miała konsystencję galaretowatą, a nie sztywną. Natomiast Nissan postawił na funkcjonalność - jego Pivo, autko z nadwoziem w kształcie jajka, może się obrócić o 360 stopni, dzięki zaś specjalnemu ustawieniu kół jeździ w tył, w przód i na boki. Aby jazda, a zwłaszcza parkowanie były łatwiejsze, w Pivo został zamontowany robot, który nie tylko mówi po japońsku i angielsku, jak jechać właściwą drogą, ale jest w stanie uspokoić zbyt nerwowego kierowcę.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 072 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

587 699 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.