Koncerny samochodowe stawiają na ekologię

Koncerny samochodowe stawiają na ekologię
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Na tokijskim Salonie Samochodowym, producenci rywalizują w technologiach. Toyota udowadnia, że przyszłość mają auta hybrydowe. Europejscy producenci są zaś zdania, iż wygra olej napędowy, a Amerykanie skłaniają się ku elektryczności

Japoński koncern Toyota, który zapowiedział, że w tym roku zdetronizuje GM, lidera na liście producentów aut, musiał wycofać z rynku ponad milion pojazdów, bo nawalały w nich układy kierownicze, napęd, pompy paliwowe. Japońskie ministerstwo transportu nakazało Toyocie jak najszybsze uporanie się z kłopotami. Koncern musiał też przedłożyć w resorcie plan działania w przypadku wykrycia kolejnych defektów - przypomniała "Rzeczpospolita".

Japoński koncern ma także problemy z własnym kurczącym się rynkiem, bo ludzie wolą kupić telewizor plazmowy, niż zmienić auto. Dlatego konkurencja w USA, Europie i reszcie Azji będzie jeszcze bardziej zażarta. Toyota już obniżyła prognozę produkcji do 1,65 z planowanych 1,72 mln aut.

Jak można się było spodziewać, w Tokio producenci rywalizują głównie w technologiach, chociaż sami nie mają pewności, która z nich wygra w przyszłości. - Toyota stara się udowodnić, że przyszłość mają auta hybrydowe. Europejscy producenci są zdania, że wygra "czysty" olej napędowy, Amerykanie skłaniają się ku elektryczności, która pozostaje najdroższym rozwiązaniem, oraz silnikom wodorowym, które nie emitują spalin, tylko wodę, albo biopaliwom. W tej chwili jednak widać, że będzie to koktajl najróżniejszych rozwiązań - tłumaczy w "Rz" Christopher Richter, analityk rynku motoryzacyjnego z banku inwestycyjnego CLA.

Ale to Japończycy, a nie Europejczycy, starają się stać pionierami na rynku nowoczesnych silników diesla. Auta z takim napędem będą tańsze w eksploatacji niż silniki hybrydowe wykorzystujące mieszankę benzyny i elektryczność. Może być i tak, że tak jak rywalizują ze sobą napędy benzynowe i wysokoprężne, kiedyś konkurencja będzie między hybrydami i czystym dieslem, uważa Koji Endo z Credit Suisse.

Na rynku hybryd Toyota pozostaje niekwestionowanym liderem, chociaż 12 lat temu, kiedy w Tokio pokazano pierwszego priusa, nikt poza producentem nie traktował go poważnie. Tymczasem Toyota pokazuje w Tokio auta sportowe napędzane silnikami hybrydowymi, przekonując niedowiarków, że takie rozwiązanie wcale nie jest niemożliwe. Auta oszczędne również ważą mniej. Jeden z modeli Toyoty - 1/X, którego akumulator ładuje się po podłączeniu do gniazdka elektrycznego, jest o dwie trzecie lżejszy od priusa - czytamy w dzienniku.

Z kolei Honda przygotowuje produkcję aut bezpieczniejszych, których karoseria będzie miała konsystencję galaretowatą, a nie sztywną. Natomiast Nissan postawił na funkcjonalność - jego Pivo, autko z nadwoziem w kształcie jajka, może się obrócić o 360 stopni, dzięki zaś specjalnemu ustawieniu kół jeździ w tył, w przód i na boki. Aby jazda, a zwłaszcza parkowanie były łatwiejsze, w Pivo został zamontowany robot, który nie tylko mówi po japońsku i angielsku, jak jechać właściwą drogą, ale jest w stanie uspokoić zbyt nerwowego kierowcę.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Koncerny samochodowe stawiają na ekologię

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!