Produkcja samochodów spada, liczba rejestracji nowych aut - po uwzględnieniu reeksportu - również. Kondycja rynku motoryzacyjnego w Polsce wciąż nie jest najlepsza. Jej poprawa w nowym roku będzie zależała w dużej mierze od sytuacji na rynkach europejskich, ponieważ 98% polskiej produkcji trafia właśnie na eksport.
Analitycy z KPMG raportowali w październiku, że Polska w ostatnich 5 latach utraciła pozycję regionalnego lidera produkcji samochodów na rzecz Czech i Słowacji. Lepsza jest sytuacja w produkcji części i podzespołów - w tym roku nieco wzrosła w porównaniu do 2012 roku, ale i tu pozycja Polski słabnie. Przyszłoroczna sytuacja produkcji sektora motoryzacyjnego zależna jest przede wszystkim od kondycji zagranicznych gospodarek.
- To, czy w przyszłym roku upadać będą kolejne zakłady, zależy od sytuacji w innych krajach, zwłaszcza w Europie Zachodniej, mówi Faryś. - Niemal 98% polskiej produkcji pojazdów jest sprzedawane za granicę. Eksportujemy także części i podzespoły, i w tym właśnie upatrujemy nadziei na przyszłość, dodaje szef PZPM.
Spowolnienie w branży ma wpływ na całą gospodarkę. Raport KPMG wskazuje, że wpływy budżetowe z tej gałęzi gospodarki wynoszą rocznie ok. 27 mld zł. Odpowiada ona za 8,6% produkcji dodanej brutto w polskiej gospodarce. Branża utrzymuje ponad 760 tys. miejsc pracy, a w sektorach z nią powiązanych - kolejnych 600 tys.
źródło: Newseria
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Kondycja motobranży w Polsce nie zależy od nas