XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Koszty skandalu z emisją spalin Volkswagena będą rosły

Koszty skandalu z emisją spalin Volkswagena będą rosły
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Koszty Volkswagena w związku ze skandalem dotyczącym manipulowania pomiarem emisji spalin będą najprawdopodobniej sięgać dziesiątków miliardów dolarów i przedwcześnie zniweczą status najlepszego producenta aut na świecie, o co niemiecki koncern od dawna zabiegał.

Volkswagen będzie musiał zapłacić zarówno kary państwowe, jak i zmierzyć się z ogromnymi wydatkami związanymi z wymianą oszukańczego oprogramowania pomiaru spalin w nawet 11 milionach samochodów na świecie - pisze we wtorek agencja Associated Press.

Firma już odłożyła 6,5 mld euro na pokrycie kar i napraw, ale - jak wskazuje AP - to dopiero początek. Niektórzy eksperci oceniają, że rachunek na koniec może być aż pięciokrotnie wyższy.

Spodziewany jest również spadek sprzedaży. Poza tym całe lata może zająć odbudowywanie wizerunku marki - nieuchwytnej wartości budowanej przez dziesięciolecia, co jest - jak wskazuje AP - być może najgorszą wiadomością dla Volkswagena.

"To są szkodliwe sprawy, które wykraczają poza zaniedbania i niekompetencję" - powiedział Jeremy Robinson-Leon z nowojorskiej firmy PR-owej Group Gordon. "Mamy tu do czynienia z oszustwem i to bezczelnym oszustwem" - ocenił.

AP zwraca uwagę, że koszty kar, pozwów sądowych i napraw samochodów trudno oszacować, ale należy oczekiwać, iż będą rosły lawinowo. Według analityka Warburg Research Marc-Rene Tonna mogą ostatecznie przekroczyć 35 mld euro (39 mld USD).

Kary nałożone przez amerykańską federalną Agencję Ochrony Środowiska (EPA), która wykryła manipulowanie pomiarem spalin z silników dieslowskich, mogą sięgać 18 mld USD.

Teoretycznie za każdy z 482 tysięcy samochodów, które mają oszukańcze oprogramowanie, firma może dostać karę 37,5 tys. USD. Faktycznie kara może być jednak dużo niższa, jeśli koncern będzie współpracował z władzami. Tonn oszacował, że w sumie z tego tytułu firma będzie musiała zapłacić 12,5 mld euro (13 mld USD).

Volkswagenowi grozi kilkadziesiąt pozwów sądowych ze strony amerykańskich stanów i hrabstw. Zaledwie jedno hrabstwo w stanie Teksas domaga się kar na sumę 100 mln USD, a to tylko jeden pozew - podkreśla AP.

Volkswagenowi grożą również kary w innych krajach na świecie, gdzie były sprzedawane samochody z oszukańczym oprogramowaniem, jeśli zostanie udowodnione, iż firma manipulowała tam również przy testach emisji spalin. Obecnie trwa dochodzenie w Niemczech i innych europejskich krajach.

Klienci indywidualni, którzy czują się oszukani, również będą pozywać Volkswagena, co już następuje w Stanach Zjednoczonych i Europie. Odszkodowania mogą kosztować niemiecki koncern miliardy dolarów.

Koszt napraw szacowany jest na 2 mld euro (2,2, mld USD), daleko poza to, co Volkswagen odłożył na takie cele - napisał Tonn w informacji dla inwestorów.

Eksperci przewidują, że efektem tego może być silny cios w zyski firmy. Jak ocenił analityk z Warburg Research, zyski Volkswagena za ten rok spadną o połowę - do 6,4 mld euro, a w 2016 roku do 11 mld euro z 15,7 mld euro.

Skandal już spowodował spadek akcji Volkswagena o 40 proc., zmniejszając wartość rynkową koncernu o 30 mld euro (33 mld USD).

Volkswagen jest mocny finansowo, dysponując 20 mld euro netto, ale musi zachować z tego co najmniej 10 mld euro, żeby utrzymać rating kredytowy - podkreśla w swej analizie AP.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Koszty skandalu z emisją spalin Volkswagena będą rosły

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!