PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kryzys uczy sztuki przetrwania i elastyczności

Autor: wnp.pl (AG)
15-05-2013 21:36
Kryzys uczy sztuki przetrwania i elastyczności

Po prawej prezes KSSE, Piotr Wojaczek, za nim szef Nexteer Automotive Poland, Rafał Wyszomirski / foto: PTWP (Szymon Jankowski)

Rafał Wyszomirski, prezes Nexteer Automotive Poland zawiaduje firmą słynącą z innowacji i dość trudnego procesu restrukturyzacji w pierwszym etapie kryzysu. Podczas EEC mówił, że ciężkie chwile mają już za sobą.

- Efekt kryzysu jest zróżnicowany. Nie obsługujemy tylko jednego klienta. Mamy kilku, a więc i większy poziom dywersyfikacji.
Nexteer dostarcza nowoczesne układy kierownicze. Obsługuje segmenty A, B i C, a więc te które przeżywały ostatnio największe problemy z popytem. Tyska fabryka koncernu od 2003 r. wytwarza elektryczne układy EPS, dystrybuowane do największych fabryk samochodów na świecie, w tym do zakładów zlokalizowanych w Polsce, we Francji, Włoszech, Niemczech, Hiszpanii czy Serbii. Montowane są m.in. w takich modelach jak: nowy Fiat Panda, Grande Punto i 500, Citroen DS3, nowa Lancia Ypsilon czy Ford Ka.

Prezes Wyszomirski dobrze wspomina lata 2010-2011, kiedy notowano bardzo silne wzrosty produkcji ze względu na programy stymulacyjne wspomagające sprzedaż zwłaszcza mniejszych samochodów: - Potem było gorzej ze spadkiem do 25%. Teraz sytuacja wygląda lepiej. Zresztą w życiu, w trudnych sytuacjach staram się mówić, że szklanka jest do połowy pełna, a nie pusta, mówi szef Nexteera w Polsce. - Pomimo spadków, w 2012 roku udało nam się podnieść wydajność, sprzedaż się zwiększyła a i program restrukturyzacji daje nowe możliwości lepszego zorganizowania produkcji i dostosowania do sytuacji na rynku.

Lepszą sytuację dostawców motoryzacyjnych zdaje się potwierdzać prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Piotr Wojaczek: - Działa u nas kilkadziesiąt takich firm. Zwykle jest tak, że moi klienci jak jest dobrze nie mówią nic; jeśli coś słyszę to dopiero jak jest bardzo źle. Mamy dwóch finalnych producentów (Fiat, Opel) i tam jest to widoczne. U dostawców jest lepiej. Są uzależnieni od rynku światowego. Ciężar dostaw , gdy trudniej zrobiło się w Europie, przeniósł się do Azji.

Co do zatrudnienia w motoryzacji, prezes Wojaczek w dość gorzkich słowach, przypomniał, że gdy sektor, np. Fiat, pod koniec ubiegłej dekady zatrudniał setki osób w Tychach, mało się o tym mówiło. Gdy teraz, na skutek uwarunkowań zewnętrznych, ten sam Fiat musiał pracę grupowo odebrać podniósł sie wielki hałas. Nie powinno więc teraz nikogo dziwić, że jeśli firma znowu zacznie zatrudniać - a zatrudnia - to na elastycznych warunkach, bez stałego angażu. Nawiasem mówiąc, mimo trudnych czasów, sektor automotive daje w Polsce pracę ok. 157 tys. osobom - najwięcej od 5 lat.
Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 966 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

582 764 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.