XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Kryzys uderzył w eksport polskiej motoryzacji

Kryzys uderzył w eksport polskiej motoryzacji
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Kryzys uderzył w motoryzację, główną branżę naszego eksportu, w październiku zeszłego roku. Ale cały rok branża zamknęła rekordem - dzięki doskonałym wynikom sprzed kryzysu.

Eksport polskiej motoryzacji miał w zeszłym roku rekordową wartość prawie 18,1 mld euro i był o 14 proc. większy niż w 2007 r. - ogłosiła cytowana przez "Gazetę Wyborczą" firma doradcza AutomotiveSuppliers.pl. Ten wynik potwierdził, że przemysł motoryzacyjny to prawdziwa lokomotywa naszego eksportu, branża zapewniająca prawie jedną piątą wszystkich dochodów Polski w handlu międzynarodowym.

Mamy powody do zadowolenia, ale też do zmartwień. Bo na te doskonałe wyniki nasz przemysł samochodowy zapracował głównie w pierwszym półroczu. W ostatnim kwartale 2008 r. kryzys motoryzacyjny w Europie dopadł także Polskę. Prawie 97 proc. aut z naszych fabryk samochodów jest eksportowana, głównie do UE. I kiedy kierowcy w Europie Zachodniej stracili zapał do kupowania nowych samochodów, nasze fabryki zaczęły ograniczać produkcję. Także w fabrykach aut na Zachodzie stanęły taśmy montażowe, co uderzyło w polskie zakłady, które produkują na eksport części i podzespoły.

Już w październiku zeszłego roku eksport polskiej branży motoryzacyjnej spadł o jedną siódmą, licząc rok do roku. W listopadzie było jeszcze gorzej - eksport zmalał o ponad jedną piątą. Równie wielki spadek zanotowano w grudniu, kiedy pierwszy raz od paru lat wartość miesięcznego eksportu motoryzacyjnego z Polski spadła poniżej 1 mld euro - wylicza "GW".

Najmocniej w polskie fabryki uderzyło zmniejszenie dostaw do głównych odbiorców - Niemiec i Włoch. Spadek eksportu do tych państw wynosił co miesiąc 15-20 proc. Doszło też do prawdziwego załamania na niektórych rynkach. W grudniu 2008 r. motoryzacyjny eksport do Hiszpanii stanowił zaledwie 43 proc. eksportu sprzed roku, a dostawy na Węgry spadły do trzech piątych wartości z 2007 r.

Szczególnie mocno kryzys uderzył w firmy produkujące nowoczesne silniki wysokoprężne - ich eksport w grudniu spadł aż o dwie piąte, licząc rok do roku. Ucierpieli także producenci części i akcesoriów - ich eksport pod koniec 2008 r. zmalał o jedną czwartą. W produkcji samochodów spadek wyniósł 14 proc. - czytamy w dziennik.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kryzys uderzył w eksport polskiej motoryzacji

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!