KUL-car: polski wóz dla osób na wózku

KUL-car: polski wóz dla osób na wózku
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

KUL-car to jednoosobowy, elektryczny samochód dla osób na wózku inwalidzkim, zaprojektowany przez Polaków. Dzięki niemu, osoby z niedowładem nóg, nie wysiadając z wózka, będą mogły samodzielnie prowadzić auto. Kompaktowe rozmiary pojazdu pozwolą też zaparkować na dowolnym miejscu - zapewniają twórcy.

Autorami projektu są: Marlena Krzyżanowska - absolwentka Politechniki Warszawskiej i studentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz Krzysztof Buczek - doktorant Instytutu Badań Systemowych PAN, pracownik Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Opiekunem i pomysłodawcą projektu jest dr inż. Bogdan Kuberacki, wykładowca Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej. Autorzy projektu chcą teraz pozyskać fundusze na jego budowę i rozpocząć sprzedaż.

Wg projektantów, liczba potencjalnych odbiorców KUL-caru to ponad milion Polaków z niepełnosprawnością, którzy korzystają z wózków inwalidzkich. Krzyżanowska przewiduje, że samochód produkowany seryjnie będzie kosztował ok. 20 tys. zł.

Dotychczas do przewożenia osób niepełnosprawnych wykorzystywało się zwykle duże samochody klasy van, w których osoba z niepełnosprawnością była tylko pasażerem. Uniemożliwiało to indywidualne korzystania z samochodu w dowolnym czasie przez taką osobę. Niekiedy osoby niepełnosprawne prowadziły odpowiednio dostosowany samochód po zejściu z wózka inwalidzkiego, siedząc w fotelu kierowcy. Nie było to jednak rozwiązanie komfortowe.

KUL-car będzie wyposażony w specjalną platformę ułatwiającą wózkowi inwalidzkiemu wjazd do samochodu. Po automatycznym otwarciu się prawych bocznych drzwi pojazdu, z jego wnętrza wysuwa się platforma, która opuszcza się 20 cm, aby osoba na wózku mogła na nią podjechać. Następnie platforma wsuwa się z kierowcą do środka pojazdu. W ten sposób osoba z niedowładem nóg będzie mogła samodzielnie dostać się do wozu i go opuścić.

Dodatkowo KUL-car będzie miał m.in. automatyczną skrzynię biegów oraz ręczne sterowanie hamulca, a więc będzie można obsługiwać go jedynie za pomocą rąk.

Projektanci zapewniają, że wymiary pojazdu obliczone są tak, by zajmował on jedno miejsce parkingowe przeznaczone dla zwykłego samochodu osobowego, nawet biorąc pod uwagę ruch platformy przenoszącej wózek. W ten sposób kierowca nie będzie musiał specjalnie szukać szerokiego miejsca parkingowego dla osób niepełnosprawnych.

Auto będzie złożone z tanich, seryjnie produkowanych na rynku podzespołów (np. podwozie ma być zbudowane na bazie Melexa), a do tego będzie ekologiczne, napędzane silnikiem elektrycznym. Prędkość maksymalna takiego wozu ma wynosić 50 km/h.

Projektantów samochodu czeka jeszcze trochę badań. - Dużą zaletą jest to, że część pracy możemy wykonywać na Politechnice Warszawskiej, na wydziale Mechaniki Energetyki i Lotnictwa, gdzie udostępniono nam laboratoria - mówi Marlena Krzyżanowska. - Będziemy tam mogli pracować nad materiałami kompozytowymi, z których ma być zrobiony samochód. Tam też prowadzone będą zapewne próby użytkowe, obciążeniowe i zmęczeniowe pojazdu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: KUL-car: polski wóz dla osób na wózku

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!