W ub. roku 9% Polaków planowało zakup samochodu dla siebie lub swojego gospodarstwa domowego. W rzeczywistości auto osobowe w tym okresie kupił co dziesiąty z nas. W zdecydowanej większości (89%) Polacy wybrali auta używane, choć niewielka grupa badanych, odmiennie w stosunku do wcześniejszych planów, dokonała zakupu auta fabrycznie nowego.
W kolejnych edycjach cyklicznego badania TNS OBOP jedynie w 2006 r. różnica między planami (które deklarowało 7% Polaków), a ich realizacją (10% Polaków) była znacząca, od 2007 r. plany zakupowe znajdują stosunkowo dokładne odzwierciedlenie w późniejszych zakupach.
Planujący zakup na początku 2009 r. myśleli głównie o autach używanych (92%), 6% zamierzało nabyć fabrycznie nowy pojazd, a 2% nie podjęło decyzji. Odsetek osób, które następnie w ciągu roku faktycznie zdecydowały się na fabrycznie nowy samochód, był nieco wyższy od planowanego i wyniósł 11%, pozostałe 89% wybrało auto używane.
- Wyniki badania pokazują, że Polacy dokonują zakupu samochodu w sposób planowy i nie ma tutaj miejsca na spontaniczne decyzje. Deklaracje dotyczące intencji od lat znajdują potwierdzenie w poziomie rzeczywistych zakupów. Jedynym obszarem, w którym plany Polaków mogą ulec pewnej modyfikacji, jest zmiana pierwotnej intencji zakupu auta używanego na samochód prosto z salonu. W 2009 r. obserwujemy znaczący odsetek osób, które właśnie w tym kierunku zmieniły zdanie. Pozostaje mieć nadzieję, że ten trend utrzyma się w roku bieżącym - komentuje wyniki badania dr Magdalena Sawińska, Lider Sektora Badań Rynku Motoryzacyjnego TNS OBOP.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Kupno auta - plany a realizacja