PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Ładowanie autobusów elektrycznych może destabilizować sieć. To wyzwanie dla e-motoryzacji

Autor: wnp.pl (PIM)
23-09-2017 12:00 |  aktualizacja: 23-09-2017 12:59
Ładowanie autobusów elektrycznych może destabilizować sieć. To wyzwanie dla e-motoryzacji

Szybkie ładowarki dla autobusów elektrycznych mogą powodować zakłócenia w odbiorze energii przez innych użytkowników.

Fot. Shutterstock.com

Szybkie doładowywanie autobusów na trasie może okazać się jednym z najpoważniejszych wyzwań, jakie rozwój elektromobilności postawi przed energetyką. Może powodować na tyle duże piki poboru prądu, że okoliczni odbiorcy mogą odczuwać zaburzenia dostaw, skoki napięcia.

  • Ładowanie miliona elektrycznych aut zwiększyłoby zużycie energii o 2,4 TWh rocznie.
  • Zamiana autobusów na elektryczne w stutysięcznym mieście spowoduje zwiększenie zużycia energii w popołudniowym szczycie o 8-9 proc.
  • Szybkim ładowarkom dla pojazdów elektrycznych będą prawdopodobnie musiały towarzyszyć magazyny energii.
Tauron - jeden z największych producentów energii w Polsce - przeprowadził symulacje wpływu zwiększenia ilości pojazdów elektrycznych na dystrybucję energii. Firma założyła, że takie samochody będą pokonywały 40 km dziennie, co daje około 15 000 km rocznie na auto.

Przy zakładanej konsumpcji  0,16 kWh/km daje to rocznie 2 400 kWh dla każdego samochodu. Przy tysiącu aut daje to 2,4 GWh, a przy milionie 2,4 TWh na rok.

Dodatkowym odbiorcą będą autobusy elektryczne. Przy sprzyjających warunkach legislacyjnych jesteśmy w stanie w ciągu kilkunastu lat zbliżyć się do 10 tys. sztuk. Autobus przejeżdża rocznie 75 000 km i zużywa na każdy 1,2 kWh energii. Dla 10 tysięcy pojazdów daje to około 900 GWh rocznie.

- W Polsce obecnie zużywa się około 150 TWh energii, a więc zakładane zużycie samochodów i autobusów elektrycznych stanowi kilka procent całości. To nie stanowi problemu - mówi Tomasz Rodziewicz, kierownik biura innowacji i nowych technologii Tauron Dystrybucja.

Dolina nocna


Większym wyzwaniem jest kwestia czasu poboru tej energii. Dla naszej energetyki najlepszym okresem byłyby godziny tzw. doliny nocnej, kiedy pobór energii spada znacznie bardziej, niż można obniżyć produkcję. Niestety, w obecnej sytuacji to tylko marzenia.

Badania prowadzone na jednym z osiedli w Teksasie, gdzie pozakładano inteligentne liczniki prądu i monitorowano zużycie wielu wykorzystywanych tam samochodów elektrycznych wykazały, że użytkownicy elektrycznych aut wpinają je do ładowania od razu po przyjeździe do domu, znacznie w ten sposób zwiększając popołudniowy szczyt energetyczny - zanim zacznie się dolina nocna samochody są już naładowane.

Badania przeprowadzone w Anglii na budynku wyposażonym w panele fotowoltaiczne wykazało, że kiedy mieszkańców nie ma w domu i niemal zanika zużycie energii zestaw fotowoltaiczny produkuje ją i wysyła do sieci pojawia się wyzwanie jak ją wykorzystać. Zagospodarowanie tej nadwyżki energii w wypadku gdy takich domów będą dziesiątki będzie wymagało dodatkowych inwestycji.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 901 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

587 699 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.