XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Listopadowa produkcja aut osobowych i dostawczych

Listopadowa produkcja aut osobowych i dostawczych
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W listopadzie br. wyprodukowano w Polsce 78 369 pojazdów, o 2,9% mniej niż w poprzednim miesiącu i o 25% więcej niż przed rokiem. Łącznie od początku roku, z taśm produkcyjnych zjechało 718 674 auta, o 9,1% więcej niż rok wcześniej.

Jak informuje w swoim zestawieniu Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, udział samochodów osobowych w produkcji krajowej zwiększył się nieznacznie na przestrzeni roku i wynosi obecnie 86,2%, wobec 85,3% przed rokiem.

Utrzymanie obecnej wielkości produkcji w kolejnym miesiącu br. pozwoliłoby na zbliżenie się do poziomu 800 tys. samochodów, zmontowanych w ciągu jednego roku. Biorąc jednak pod uwagę fakt iż w ciągu ostatnich lat, wynik z grudnia był nieco gorszy niż listopadowy, najprawdopodobniej poziom ten nie zostanie osiągnięty, pisze Samar.

Tegoroczna produkcja samochodów osobowych wyniosła 619 507 szt., co oznacza 10,3% wzrostu w ciągu roku. Największym producentem pozostaje Fiat Auto Poland, który opanował prawie 51% polskiego rynku. Zakład Fiata w Tychach opuściło od początku roku 315 587 aut, o 21,7% więcej niż rok wcześniej (w XI'07 32 574 szt.+37,1%). Drugą pozycję zajmuje Opel Polska, który wyprodukował w ciągu 10 miesięcy 171 257 aut, o 1,7% mniej w porównaniu z ub. rokiem. To 27,6% całości produkcji aut osobowych w Polsce. W poznańskiej fabryce Volkswagena powstało blisko 69,4 tys. aut, o 16% mniej niż przed rokiem, natomiast z fabryki FSO na Żeraniu wyjechało 63,1 tys. samochodów (+39,8%). Niespełna 3,0% (przed rokiem 3,65%) wyprodukowanych w Polsce aut osobowych pozostaje w kraju (18 535 egz.), zdecydowana większość - 97,0%, 600 972 szt. - trafia na eksport.

Samar podaje, że w ciągu 11 miesięcy br., krajowa produkcja aut dostawczych to 99 167 szt., o 2,2% więcej niż rok wcześniej.

Na pozycji lidera umocnił się Volkswagen Poznań, (84 508 aut, +20,3%), który zwiększył udział w rynku z 72,3 do 85,2%. Drugi - Fiat Auto Poland - wykazał spadek produkcji o ponad 43%. Od początku roku linie produkcyjne, tyskich zakładów opuściło 14 586 pojazdów dost. Klasyfikowany w tym roku na trzeciej pozycji Intrall, nie produkuje już samochodów. Do chwili ogłoszenia upadłości, produkcja wyniosła tam 73 auta.

Podobnie jak w przypadku samochodów osobowych, zmniejsza się udział pojazdów dostawczych, które zostają w kraju: obecnie stanowią one 5,1% całości produkcji (przed rokiem 7,5%), reszta trafia na eksport.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Listopadowa produkcja aut osobowych i dostawczych

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!