MAN: co nowego w budowlance?

MAN: co nowego w budowlance?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Na targach Bauma 2013, firma MAN po raz pierwszy prezentuje silniki spełniające wymagania normy 6 dla pojazdów budowlanych. Nowością są także kabiny kierowców ze zderzakami, podwójna kabina dostępna w typoszeregach MAN TGL i TGM oraz ciężka czteroosiowa wywrotka o całkowitej masie dopuszczalnej 50 ton, przeznaczona dla górnictwa odkrywkowego.

Nowe pojazdy MAN TGX i TGS mają całkowicie nowy przód z zintegrowanym stalowym zderzakiem. Stalowy trzyczęściowy zderzak dostępny jest także w pojazdach typoszeregu TGL przeznaczonych do normalnego ruchu drogowego oraz typoszeregu TGM w wersjach z napędem do poruszania się po drogach i wersjach z napędem na wszystkie koła. Nowe wnętrze kabiny kierowców w zaprezentowanych dotychczas pojazdach MAN TGL i TGM ma zapewniać wyższy komfort i byc bardziej funkcjonalne dzięki zastosowaniu wysokiej jakości materiałów wykończeniowych i przyjaznych urządzeń obsługi. Ponadto MAN prezentuje zmienioną podwójną kabinę dla pojazdów TGL i TGM. Jej wygląd zewnętrzny został dostosowany do charakterystycznej linii pojazdów Euro 6, a wnętrze otrzymało nowe wyposażenie.

Przedsiębiorstwa działające w branży budowlanej są zainteresowane nie tylko możliwością efektywnego zastosowania pojazdów i ich dużą wytrzymałością. Istotnym aspektem jest także duże obciążenie użytkowe, czyli możliwie jak najniższa masa własna pojazdów, gdyż najczęściej są one użytkowane przy pełnym załadunku. Konstruując silniki Euro 6 i związane z nimi systemy oczyszczania spalin inżynierowie MAN starali się w jak najmniej ograniczać dostępne obciążenie użytkowe. Drugi aspekt dotyczy zapewnienia wygodnej konstrukcji pod zabudowę, uwzględniającej szeroki zakres zastosowania pojazdów MAN w branży budowlanej i górniczej. Nowy system oczyszczania spalin nie mógł w założeniach konstruktorów ograniczać możliwości wykonywania zabudów pojazdu. Efekt tych starań sprawił, że powyżej górnej krawędzi ramy nie ma żadnych elementów pojazdu, które mogłyby utrudnić montaż zabudowy. Specyfikę branży należało uwzględnić przy projektowaniu bocznych przestrzeni zabudowy. Wsporniki wywrotek z żurawiem do ładowania, hydrauliczne zbiorniki i pompy oleju do zapewnienia napędu do obsługi zabudowy i montażu dodatkowych urządzeń, takich jak pług śnieżny, szczotka czy sprężarka do silosów są przykładem takich rozwiązań. Specyficzne rozmieszczenie tłumików spalin, zbiorników na olej napędowy i zbiorników AdBlue oraz podniesione końcówki rur wydechowych świadczą o dostosowaniu pojazdów do potrzeb branży i producentów zabudów.
Bardzo ważnym aspektem uwzględnianym w pracach konstrukcyjnych nad układem napędowym było zapewnienie silnego ciągu przy małych obrotach silnika, co odgrywa istotną rolę przy prowadzeniu pojazdów budowlanych i pojazdów z napędem na wszystkie koła. Nowe silniki w porównaniu z silnikami Euro 5 uzyskują maksymalny moment obrotowy przy niskich obrotach wału korbowego.

Odporny zderzak stalowy - charakterystyczny element wyposażenia pojazdów budowlanych i komunalnych - został zmodyfikowany w ramach prac nad nowym wzornictwem pojazdów z silnikiem Euro 6. Zderzak ten jest teraz we wszystkich typoszeregach MAN trzyczęściowy, co pozwala ograniczyć koszty ewentualnej naprawy. Duże otwory chłodnicy mają zapewniać odpowiednie chłodzenie silnika Euro 6 podczas eksploatacji pojazdu w każdych warunkach. Zintegrowany stopień ma ułatwiać czyszczenie szyby czołowej. W typoszeregach TGS i TGX tablica rejestracyjna zasłania przedni zaczep transportowy ograniczając jego zanieczyszczenie. W razie potrzeby uchwyty tablicy rejestracyjnej mogą być złożone do dołu.

Nowa linia frontu pojazdu uwzględnia wymagania techniczne technologii Euro 6. Otwory chłodzące z przodu zajmują większą powierzchnię, aby maksymalnie zwiększyć przekrój poprzeczny przepływu powietrza a tym samym poprawić sprawność chłodzenia. Optymalizacja pod względem aerodynamicznym kolumn A, osłon i zderzaków ma przyczyniać się do poprawy systemu przepływu chłodzącego powietrza i ograniczać zużycie paliwa.

Dzięki przesuniętej w dół, górnej krawędzi klapy czołowej, odsłonięte zostaje zakrycie wycieraczek. Utrzymana w czarnej tonacji strefa z wycieraczkami szyby przedniej powoduje optyczne zwiększenie powierzchni szyby. Szeroko otwarte osłony od wiatru w połączeniu z osłoną chłodnicy w kształcie V i z otworami chłodnicy tworzą dynamiczne wzornictwo czołowej części pojazdu. Zachowana zostaje przy tym charakterystyczna linia pojazdów ciężarowych MAN. ZDokonane zmiany w zakresie proporcji i prowadzenia linii wyróżniają optycznie pojazdy z silnikiem Euro 6 w całej rodzinie pojazdów MAN TG.
We wszystkich pojazdach MAN - od wersji z silnikiem Euro 2 do Euro 6 - niezależnie od przeznaczenia pojazdów (budowlane, dostawcze i dalekobieżne) nowa sylwetka lwa umieszczona jest w centralnym miejscu, na chromowanej listwie kratki chłodnicy. Nowe umieszczenie logo jest także korzystne dla powszechnie znanego literowego symbolu MAN. Litery te zostały trochę powiększone i są lepiej widoczne w centralnym miejscu kratki chłodnicy.

Pojazdy ciężarowe z wywrotkami, MAN wprowadził prawie 100 lat temu. Współpraca ze znaną monachijską firmą Meiller specjalizującą się w konstruowaniu zabudów do wywrotek rozpoczęła się w 1916 r. W 1925 r. MAN wprowadził do programu produktów pojazdy ciężarowe z wywrotkami firmy Meiller.
Od ponad 75 lat firma MAN gromadzi doświadczenie w zakresie konstrukcji pojazdów z napędem na wszystkie koła. W 1937 roku firma MAN przystąpiła do prac konstrukcyjnych nad trzyosiowym pojazdem z napędem na wszystkie koła, który był produkowany dla wojska. 3 lata później na rynku pojawił się także dwuosiowy pojazd ciężarowy z napędem na wszystkie koła MAN ML 4500 A. Z tego rozwiązania firma skorzystała w okresie powojennym przy budowie traktorów. W 1948 r. MAN zapisała się w historii traktorów wprowadzając napęd na wszystkie koła w ciągnikach rolniczych. Od 1952 r. MAN ponownie oferuje pojazdy ciężarowe z napędem na wszystkie koła, wprowadzając typoszereg MK, a zwłaszcza generację z krótką kabiną pod koniec lat 50. ub.wieku. Równocześnie powstał dedykowany wojsku typoszereg MAN Typ 630. Kompetencję producenta pojazdów z napędem na wszystkie koła firma umocniła konstruując i produkując dla Bundeswehry i innych armii całą rodzinę pojazdów przeznaczonych do poruszania się wysokim terenie. Od tego czasu pojazdy ciężarowe z napędem na wszystkie koła znajdują się w programie produkcji MAN.

Kompetencja MAN w branży budowlanej opiera się także na wieloletnim doświadczeniu w zakresie konfiguracji podwozia i napędu w pojazdach o przeznaczeniu specjalnym. Znajduje to swoje odzwierciedlenie np. w specjalnie zaprojektowanym podwoziu pod zabudowę betoniarek. Innowacyjne rozwiązania ostatniego dziesięciolecia - hydrauliczny napęd osi przedniej MAN HydroDrive czy retarder wodny MAN PriTarder - zostały zastosowane także w nowych pojazdach z silnikami Euro 6 przeznaczonych dla budownictwa.

źródło: MAN
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!