Miliardy złotych uwięzione w szarej strefie w motoryzacji

Miliardy złotych uwięzione w szarej strefie w  motoryzacji
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Związek Dealerów Samochodów przekonuje, że dzięki zmianom prawa można by ograniczyć szarą strefę w motoryzacji, a do budżetu państwa rocznie mogłoby wpływać kilka miliardów złotych więcej.

- Te pieniądze, które dzisiaj nie wpływają do budżetu, z podatku VAT, podatku dochodowego i wszelkich innych podatków pochodnych, są przez Związek Dealerów Samochodów szacowane na ok. 5,5 mld zł rocznie. Zakładamy, że przy jakiejś sprawności podatkowej, nie da się bowiem ukrócić szarej strefy zupełnie, 4 mld zł da się w ciągu kilku najbliższych lat pozyskać - mówi Marek Konieczny, prezes Związku.



Miejsca, w których budżet traci, to przede wszystkim działające w szarej strefie lub nielegalnie warsztaty i powiązany z nimi handel częściami zamiennymi, ale ten system można łatwo uszczelnić.

- Najprostszą rzeczą jest zmiana dotycząca szarej strefy w likwidacji szkód komunikacyjnych. Tą szarą strefę powodują tzw. ubezpieczenia rozliczane kosztorysowo. Oznacza to, że rzeczoznawca wycenia szkodę i te pieniądze są wypłacane ubezpieczonemu do ręki i nikt nie kontroluje, co się z tymi środkami dzieje, czy one stanowią zapłatę za naprawę auta, czy nie itd. Tu mamy podstawowy problem. Według naszych szacunków 70 proc. tych pieniędzy, a niektórzy mówią, że nawet 90 proc., trafia do szarej strefy – mówi Marek Konieczny.

Miejsca, w których budżet traci, to przede wszystkim działające w szarej strefie lub nielegalnie warsztaty i powiązany z nimi handel częściami zamiennymi, ale ten system można łatwo uszczelnić.

- Najprostszą rzeczą jest zmiana dotycząca szarej strefy w likwidacji szkód komunikacyjnych. Tą szarą strefę powodują tzw. ubezpieczenia rozliczane kosztorysowo. Oznacza to, że rzeczoznawca wycenia szkodę i te pieniądze są wypłacane ubezpieczonemu do ręki i nikt nie kontroluje, co się z tymi środkami dzieje, czy one stanowią zapłatę za naprawę auta, czy nie itd. Tu mamy podstawowy problem. Według naszych szacunków 70 proc. tych pieniędzy, a niektórzy mówią, że nawet 90 proc., trafia do szarej strefy – mówi Marek Konieczny.

Budżetowi państwa mogą pomóc także bardziej restrykcyjne rozwiązania związane z ekologią.

- Polska nałożyła na samochody tzw. podatek akcyzowy, który jest liczony od wartości towaru, a w przypadku samochodów od wielkości silnika. To powoduje, że budżet otrzymuje zdecydowanie mniej pieniędzy, niż gdyby ten fiskalny podatek akcyzowy zastąpić podatkiem uzależnionym od warunków ekologicznych. Do Polski przyjeżdża z zachodu Europy rocznie od 800 tys. do 1 mln samochodów używanych. Jako że jest płacona od nich akcyza, więc powszechnym procederem jest maksymalne zaniżanie wartości tych aut na fakturach wystawianych za granicą. Nie jest to za bardzo kontrolowane – podkreśla Marek Konieczny.

W tym kontekście też pojawia się też kwestia opłat za złomowanie samochodów.

- System, który w Polsce obowiązuje także jest kompletnie dziurawy. Niektórzy mówią, że nawet 90 proc. wszystkich samochodów wycofywanych z eksploatacji trafia do szarej strefy. Państwo nie stworzyło żadnych warunków: ani prawnych, ani finansowych, żeby przeciętnemu Kowalskiemu, który ma samochód 20- czy 25-letni opłacała się go oddać do legalnej stacji demontażu pojazdów. Nie ma ani tzw. premii depozytowej, ani premii za legalne złomowanie, więc dzisiaj te samochody trafiają do szarej strefy – wyjaśnia gość radiowej Jedynki.

Pomysły na ograniczenie szarej strefy w motoryzacji oraz korzyści, jakie z tego mogą płynąć dla budżetu, znalazły się także w liście, który Związek Dealerów Samochodów napisał do premier Ewy Kopacz i kandydatki PiS na premiera Beaty Szydło.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Miliardy złotych uwięzione w szarej strefie w motoryzacji

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!