XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Ministerstwo Infrastruktury: będziemy monitorować zmiany w systemie badań technicznych pojazdów

Ministerstwo Infrastruktury: będziemy monitorować zmiany w systemie badań technicznych pojazdów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Będziemy monitorować wprowadzone zmiany w systemie badań technicznych pojazdów w 2019 r. i nie wykluczamy uaktualnienia stawek za przegląd samochodu - zapowiedział w Sejmie wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz.

  • Zmiany wyprowadzają skoordynowany system szkolenia diagnostów oraz zmiany systemu nadzoru, które wprowadzą wyższą jakość świadczonych usług.
  • Marcin Barankiewicz z Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów przekonywał z kolei, że przedsiębiorcy "nie mają złudzeń, że to oni poniosą główne koszty".
  • Pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, który zakłada zmiany w systemie badań technicznych pojazdów, odbędzie się w czwartek 22 listopada.

  • Podczas spotkania z właścicielami stacji diagnostycznych, które odbyło się w ramach podkomisji stałej do spraw mikro i małych przedsiębiorstw, wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz przekonywał, że resort będzie monitorować wprowadzone zmiany w systemie badań technicznych pojazdów w 2019 roku.

    - System badań technicznych pojazdów działa w Polsce niewłaściwie, co potwierdziła w kontrolach Najwyższa Izba Kontroli, dlatego zmiany są konieczne, wymagane prawem unijnym, bezpieczeństwem w ruchu drogowym i ochroną środowiska - mówił wiceminister Chodkiewicz.

    Przedstawiciel resortu infrastruktury podkreślił m.in., że zmiany wyprowadzają skoordynowany system szkolenia diagnostów oraz zmiany systemu nadzoru, które wprowadzą wyższą jakość świadczonych usług. Sprawowanie nadzoru nad badaniami, a także przedsiębiorcami prowadzącymi stacje kontroli pojazdów leżeć będzie w gestii Transportowego Dozoru Technicznego.

    Przeczytaj więcej: Stacje kontroli pojazdów trafią do Transportowego Dozoru Technicznego

    - Wychodząc na przeciw oczekiwaniom przedsiębiorców, zaproponowaliśmy zmniejszenie lub zniesienie niektórych opłat ponoszonych przez właścicieli stacji diagnostycznych, pozostawiając tę samą stawkę opłaty pobieranych od kierowców za badanie techniczne. W związku z wdrożeniem zmian przedsiębiorcy prowadzący stacje kontroli pojazdów będą ponosić tzw. opłatę jakościową - poinformował wiceminister.

    - Ostateczna opłata jakościowa - co warto podkreślić - nie będzie wyższa niż 3,5 zł, i zostanie określona w akcie wykonawczym ministra infrastruktury i będzie obowiązywać dopiero od 2020 roku - dodał wiceminister. Projekt zakłada, że głównym źródłem zasilania finansowego systemu, będą opłaty za badanie wykonane 45 dni po terminie.

    Marcin Barankiewicz z Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów przekonywał z kolei, że przedsiębiorcy "nie mają złudzeń, że to oni poniosą główne koszty". Jak mówił projekt zakłada bowiem, że w pierwszym roku obowiązywania ustawy ma być 10 proc. przeterminowanych badań diagnostycznych, w kolejnych ma spaść do 6 proc.

    - Tymczasem to jest nierealne, bo jak użytkownicy dowiedzą się, że mają dopłacić 50 proc. do badania, to będą się pilnować - przekonywał Barankiewicz.

    - W związku z tym przewidujemy, że ministerstwo w rozporządzeniu wyda decyzję o wzroście opłaty jakościowej nie podnosząc opłaty za badanie, jak miało to miejsce w przypadku podniesienia stawki VAT z 22 na 23 proc, przy czym kwota brutto badania pozostała brutto. I nikt tego przedsiębiorcom nie zrekompensował - podkreślił.

    W opinii dyrektora generalnego Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego Andrzeja Bogdanowicza "średnia rentowność stacji diagnostycznych to 2 proc.

    - Jeśli więc zostanie wprowadzona ta "opłata jakościowa" w wysokości 3,5 zł, co daje 4 proc. z opłaty za badanie samochodu, to wszystkie te stacje będą "pod kreską" - podkreślił Bogdanowicz. - To może doprowadzić do upadku 3 tysięcy stacji - dodał.

    Wiceminister Chodkiewicz w odpowiedzi na postulat właścicieli stacji diagnostycznych, o wprowadzeniu zasady waloryzacji stawek za badanie techniczne pojazdów, które nie były zmieniane od 14 lat, odpowiedział, że "po rocznej analizie wprowadzonych zmian w systemie, nie jest to niewykluczone, tak jak zmiana wysokości opłaty jakościowej".

    Pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, który zakłada zmiany w systemie badań technicznych pojazdów, odbędzie się w czwartek 22 listopada.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Ministerstwo Infrastruktury: będziemy monitorować zmiany w systemie badań technicznych pojazdów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!