Motorynek spada - liczby nie oddają faktów

Motorynek spada - liczby nie oddają faktów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Pozytywny obraz polskiego rynku wynikający z danych sprzedażowych mija się niestety z prawdą. Rzeczywista liczba samochodów kupionych i zarejestrowanych w pierwszym kwartale br. przez polskich klientów jest o niemal 14% niższa w porównaniu do danych deklarowanych przez producentów i importerów, podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Instytut wskazuje, iż obserwowane zróżnicowanie to przede wszystkim wynik pewnej niedoskonałości samej statystyki sprzedaży, która obejmuje sprzedaż dla klientów spoza Polski (tzw. reeksport), a także uwzględnia po stronie aut osobowych część pojazdów sprzedanych z homologacją ciężarową (ok. 200 szt. sprzedanych w I kw.). Dodatkowo w marcu, w związku z wejściem w życie znowelizowanej ustawy o podatku akcyzowym, podstawą do rejestracji pojazdu był dokument potwierdzający zapłatę podatku akcyzowego. Ze względu na opóźnienia w wydawaniu takich dokumentów przez urzędy celne część ze sprzedanych aut nie mogła zostać zarejestrowana, co zaniżyło statystykę opartą o informacje zawarte w Centralnej Ewidencji Pojazdów. Analizując wszystkie dane - wskazuje Samar - nie sposób również nie wspomnieć o realizacji kontraktu z policją, który znajduje odzwierciedlenie w statystykach sprzedaży, a który ze względu na istniejące przepisy, nie jest uwidoczniony w danych rejestracyjnych (zapis rejestracji poza główną, dostępną dla firm zewnętrznych bazą CEP).

Reasumując, od początku roku do końca marca Polacy kupili i zarejestrowali 75 991 samochodów osobowych, o 8,64% (7 186 szt.) mniej niż w analogicznym okresie ub.roku. Uwzględniając kontrakt policyjny (który wg szacunków obejmowałby dostawę w I kw. ok. 1 500 aut) liczba zarejestrowanych samochodów na rynku polskim zbliżyła się do poziomu 77,5 tys.szt., co w porównaniu do danych z roku ubiegłego daje spadek na poziomie niecałych 7%.

Obserwowany spadek liczby rejestrowanych aut wynika głównie z mniejszego zainteresowania zakupem samochodów przez klientów instytucjonalnych. W ciągu pierwszego kwartału bieżącego roku zarejestrowali oni zaledwie 26 953 samochody, o 23,4% mniej niż w pierwszym kwartale ubiegłego roku. Ich udział w rynku zmniejszył się z poziomu 42,3% do 35,5%. W całym 2008 roku klienci instytucjonalni kupili i zarejestrowali ponad 46% wszystkich sprzedanych w Polsce aut.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Motorynek spada - liczby nie oddają faktów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!