W styczniu br. zarejestrowano w Polsce 30 tys. nowych samochodów osobowych i lekkich dostawczych, tj. o 10 proc. więcej niż rok temu i o 21 proc. więcej niż w grudniu ub.r. – wynika z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów.
Największym zainteresowaniem klientów w Polsce cieszyły się marki samochodów importowanych (Skoda, VW, Toyota, Peugeot, Ford), ale brakuje wśród nich aut wytwarzanych w kraju (Fiat, Opel).
Zarazem w styczniu sprowadzono do Polski prawie 50 tys. samochodów używanych, tj. o 13 proc. więcej r/r i 8 proc. więcej niż w grudniu ubr.
W styczniu polskie fabryki opuściło ponad 48 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. Jest to o 26 proc. więcej niż w grudniu ub.r., ale o 23 proc. mniej niż w styczniu 2012 r. Wszystkie trzy fabryki wytworzyły w styczniu więcej pojazdów, niż w grudniu, odpowiednio: Opel – o 14 proc., Fiat – o 16 proc. Volkswagen – aż o 63 proc. Jednak w porównaniu do stycznia ub.r., tylko ostatni koncern nie zmienił poziomu produkcji, natomiast Opel wytworzył o 32 proc. mniej aut, natomiast Fiat – o 28 proc.
W całym 2012 roku w Polsce wyprodukowano 636 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych (do 3,5 t DMC), tj. o 23 proc. mniej niż w 2011 r.
Największą fabryką pozostał FAP, z produkcją 347 tys. sztuk (spadek o 22 proc., likwidacja trzeciej zmiany), mając ponad 63 proc. udział w produkcji samochodów osobowych w Polsce. Mury zakładów FAP opuściło w ub.r.: 151 tys. Fiatów 500 (poziom zbliżony, jak w 2011 r.), 93 tys. Fiatów Panda (-50 proc.), 49 tys. Lacii Epsilon (o 30 proc. więcej, ale daleko od zaplanowanego poziomu 100 tys.) oraz 55 tys. Fordów Ka (-20 proc.).
Opel Polska wyprodukował 125 tys. samochodów osobowych, o 28 proc. mniej r/r, zmniejszając udział w krajowym przemyśle motoryzacyjnym do 23 proc. Astra III wyprodukowano blisko 13 tys. szt. (o 40 proc. mniej r/r; jest to zresztą model „schodzący” z rynku), Astra IV – ponad 112 tys. (nowa produkcja, ale znacznie niższa od założeń).
Volkswagen Poznań wypuścił prawie 78 tys. sztuk samochodów (-19 proc.), w tym VW Caddy – 75 tys. szt. (-15 proc.). Jak zaznacza MG, w przypadku VW Poznań znacznie lepiej wyglądają wyniki produkcji samochodów dostawczych, bowiem powstało ich prawie 85 tys. z homologacją samochodów ciężarowych, tj. o 3 proc. więcej niż w 2011 r.
MG podkreśla, powołując się na ekspertów rynku motoryzacyjnego, że wyhamowanie tendencji spadku popytu na nowe auta i spadku produkcji zarówno w Europie (dokąd trafią 98 proc. powstających w Polsce aut), jak i w Polsce, można oczekiwać na przełomie 2013-2014 r.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Motoryzacyja liczy na przełamanie złej tendencji w końcu roku