Włoskie trio: Pirelli, Brembo i Magneti Marelli będzie wspólnie pracować nad "najnowocześniejszą i najbezpieczniejszą oponą świata".
Nowo opracowywana opona składa się z piezoelektrycznego systemu generowania energii i układu scalonego, które zamontowane są na jej wewnętrznej stronie. Ruch obrotowy koła generuje energię elektryczną potrzebną systemowi do funkcjonowania, a to oznacza, że dopóki auto się porusza, opona jest w stanie zbierać wszystkie dane ze swoich czujników. Ponadto technologia bezprzewodowej identyfikacji opony, pozwala systemowi przechowywać jej rodzaj, datę i miejsce produkcji. Założeniem Cyber Tyre jest dostarczanie układowi ABS i systemom kontroli trakcji informacji, które pozwolą im działać w sposób jak najbardziej precyzyjny i skuteczny.
Największym zaawansowaniem cechuje się miernik pionowych i poziomych przyspieszeń działających na oponę, który dostarcza w czasie rzeczywistym pełnych danych dotyczących m.in. tego jak ustawione są koła, jakie jest ich wychylenie, uślizg, a także jakie jest ich wzajemne położenie wobec siebie. Bogaty zasób informacji dostarczany ma być na bieżąco do systemu komputerowego w samochodzie i pozwalać układowi ABS i systemom kontroli trakcji, działać efektywniej w chwilach zagrożenia. Co więcej, informacje te pozwalają zapobiegać niebezpieczeństwu zanim jeszcze ono wystąpi i zostanie zauważone przez kierowcę, a dodatkowo przygotować systemy kontroli trakcji na nadchodzące zagrożenie.
Kompletne koło z układem hamulcowym Brembo, oponą Pirelli oraz czujnikami i układami elektronicznymi Magneti Marelli ma zadebiutować na rynku w 2010 r., najpierw jako "Cyber Tire Lean", przeznaczona dla motocykli. Jej samochodowa wersja "Cyber Tire" ma pojawić się nieco później, bo na przełomie 2011/2012 r. Wielką zaletą gotowego produktu będzie możliwość zastosowania go nie tylko w nowo opracowywanych pojazdach, ale również w tych z bieżącej produkcji.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Najbezpieczniejsza opona świata?