Nie używajmy już słowa "kryzys" w motoryzacji

Nie używajmy już słowa "kryzys" w motoryzacji
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Największy kryzys sektora motoryzacyjnego mamy już chyba za sobą. Wszak odrabiamy straty od załamania w 2008 r. Sprzedaż nowych aut w Europie, poziom ich rejestracji jest ciągle niższa aniżeli 7 lat temu ale produkcja, zwłaszcza wyższych segmentów, i eksport rosną. Przy okazji zmienia się nasza rzeczywistość. Są też niespełnione oczekiwania. 10-15 lat temu mówiło się, że w 2015 roku w Polsce będzie się rejestrować milion samochodów. Trudno przypuszczać aby tak miało się stać, skoro podsumowanie roku ubiegłego zamknęło się liczbą poniżej 400 tysięcy zarejestrowanych aut, wynika ze słów Jakuba Farysia, szefa Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, które padły podczas branżowego panelu EEC.

Nawet zakładając, że nagle pojawią się zachęty i przepisy sprzyjające nabywcom nowych aut trudno przypuszczać, aby sytuacja w br. miała się poprawić, tym bardziej, że w Europie zmieniają się przyzwyczajenia. I młodzi i starsi coraz częściej i chetniej radzą sobie bez auta. Coraz głośniejsze są ruchy "ekologiczne". Rozwój komunikacji zbiorowej powoduje, że klienci rzadziej kupują samochody niż to było kiedyś. Dość powiedzieć, że 7 lat temu europejska sprzedaż to ok. 17-18 mln szt., a rok temu - już 15 mln. Odbija się to na wielkości produkcji. - Do tego ekspansja marek koreańskich i już efekt - europejska motoryzacja się kurczy, mówił podczas EEC, J.Faryś. Jak jest gdzie indziej? Najlepiej w USA. Azja - nieźle choć słabiej niż oczekiwano. Indie to specyficzny rynek z autami nie dla Europejczyka; zresztą i konstrukcje ze Starego Kontynentu nie są tam szlagierami. Afryka na razie kiepsko. Ameryka Południowa nieźle. - Nie widzę w najbliższych latach szansy na odbicie w Europie, mówi szef PZPM. Ale dodaje: - Nie mówimy już o kryzysie.

Wpływ na rynek motoryzacyjny będzie miała umowa o wolnym handlu z USA. Branża nie ma nic przeciwko niej, choć jest problem z uznawalnością przepisów homologacyjnych. Cel jest wspólny ale podejście odmienne.

Czy rynki wschodzące pomogą? Jeśli mowa np. o Indiach to nie bardzo, bo europejskie samochody schodzą tam słabo. Europa Środkowo-Wschodnia? Nie wszędzie jest odpowiedni popyt. Trzeba szukać rynków zbytu i dostosować produkt do klienta np. przygotowując modele "budżetowe". Rosja? To chwiejny, niepewny rynek. - Już któryś raz jest tam kryzys. Niektórzy producenci się wycofują. Nie wiadomo co jeszcze będzie, mówił Faryś.

Kraje naszej części Europy konkurują (Polska, Czechy, Słowacja, Węgry). Warto zauważyć, że w przeciwienstwie do naszych partnerów, od 1999 r. nie pojawiła się w Polsce żadna nowa inwestycja, jeśli chodzi o fabryki aut osobowych. J.Faryś mówi jednak, że to niekoniecznie powód do zmartwienia, bo ważniejsze jest, że producenci, którzy już u nas są, chętnie lokują w Polsce nowe modele. Fabryki zlokalizowane w Polsce z sukcesem walczą o nowe konstrukcje. W ciągu najbliższych 3-4 lat, produkcja pojazdów wzrośne i to znacznie - będzie nowy model średniej klasy (+100 tys. szt.), duży pojazd dostawczy (70 tys. albo i więcej), i szansa na nowy model z Tychów choć to jeszcze nic przesądzonego. W ciągu najbliższych lat z zakładów w Polsce może wyjechać o 200-300 tys. więcej aut.

Mówi się, że ostatnio "motoryzacyjnie" przegrywamy z Czechami na całej linii. Owszem, widać sukces rodzimej marki naszych sąsiadów wsparty przez możnego giganta z Niemiec. Jednak pod względem części i podzespołów wygrywamy z Czechami, a widać to choćby po tym, że dostarczamy do nich komponenty. Klaster w południowo-zachodniej części Polski sprawia, że wysyła się bardzo dużo.

Dlaczego mogłaby u nas powstać kolejna fabryka? Ostatnio mówi się o tym coraz głośniej choć dyskretnie, żeby nie zapeszyć. J.Faryś podkreślał, że w ciągu ostatnich lat wykonaliśmy ogromną pracę, mamy coraz lepszą infrastrukturę - drogową, kolejową. Do tego chęć i zapał do pracy i zmotywowani ludzie.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Nie używajmy już słowa "kryzys" w motoryzacji

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!