Niepewne perspektywy dla rynku nowych aut

Niepewne perspektywy dla rynku nowych aut
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Mimo, że w Polsce spodziewany jest przyrost sprzedaży nowych pojazdów, na świecie może być z tym różnie. Opłaty za zatruwanie środowiska zaszkodziły sprzedaży aut. Rekordowe ceny ropy i lęk przed spowolnieniem gospodarczym mogą spowodować dalszy spadek.

W USA, na największym rynku na świecie, sprzedaż w ub.r. zmalała o 2,5% - do 16,15 mln pojazdów wobec roku 2006. Rzeczpospolita pisze, że był to fatalny rok dla Forda, który nie tylko zmniejszył sprzedaż do 2,57 mln, ale też dał się prześcignąć Toyocie (2,62. mln szt.). Liderem był nadal GM z 3,87 mln aut, mimo zmniejszenia sprzedaży o 6%. Wielka trójka musiała zewrzeć szyki, aby dać odpór Azjatom.

W Europie było różnie. Sprzedaż w Niemczech osiągnęła w 2007 r. poziom najniższy od 17 lat 3,149 mln (-9%), w grudniu zmalała aż o 20% - ale rok temu była wyjątkowa i z powodu wyższego VAT od stycznia. Niemieckie auta cieszą się jednak dużym wzięciem zagranicą. Dało to kolejny, piąty rok rekordowego eksportu 4,3 mln pojazdów (+11%). W tym roku stowarzyszenie producentów VDA jest ostrożnie optymistyczne: liczy na lekką poprawę rynku wewnętrznego. Niemcom grozi jednak utrata za kilka lat pierwszego miejsca w Europie na rzecz Rosji.

Włosi uznali, że pora przesiąść się do nowych aut. Pomogła im w tym decyzja rządu o rabatach przy kupnie nowego pojazdu, przyjaznego środowisku. Sprzedaż w ub.r. wzrosła o 7,07%, do 2.49 mln, w grudniu o 14,08%, Fiata o 19,5%. Grupa z Turynu sprzedała 50 848 aut w grudniu i 780,2 tys. w całym roku, zwiększając udział w rynku do 31,3%. Sam tylko Fiat sprzedał 603 tys., najwięcej Punto i Panda.

Jak pisze Rzeczpospolita, francuskie firmy też mają powody do zadowolenia: roczna sprzedaż poprawiła się o 3,2%, do 2,065 mln szt., a w grudniu nastąpił skok, gdy władze ogłosiły system dopłat i rabatów zależnie od emisji spalin. Zagraniczni rywale osiągnęli wynik lepszy od wzrostu całego rynku: +8,8%, do 994,2 tys., zwiększając udział rynkowy do 48,2%.

W Hiszpanii decyzje rządu o zmianie stawek podatkowych sprawiły, że rynek zmalał w 2007 r. o 1,2%, do 1.6 mln, a organizacja producentów Anfac zakłada podobny wynik w roku bieżącym.

Rzeczpospolita pisze, że sprzedaż w Belgii ustabilizowała się na poziomie 524,8 tys. pojazdów, a w Holandii nastąpił spadek o 3,4% do 487 tys.

Perspektywy pobytu w Europie w tym roku są niepewne. Analitycy rynku spodziewają się zmniejszenia sprzedaży. To dość łagodna perspektywa, bo w przypadku pełnej recesji w spożyciu jak w latach 70 czy 90 można by zakładać załamanie się rynku o 10 i więcej procent. Na rynek aut będą mieć też wpływ decyzje UE o ograniczaniu emisji spalin i karach za przekraczanie limitów, choć nastąpi to najwcześniej w 2012 r.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Niepewne perspektywy dla rynku nowych aut

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!